Toshiba koopt ‘point-of-sale’-poot van IBM

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het Japanse bedrijf legt daarvoor 850 miljoen dollar op tafel.

Het Japanse bedrijf legt 850 miljoen dollar op tafel voor de Retail Store Solutions (RSS) business van IBM.

Point of sale (POS) -systemen zijn digitale kassasystemen voor handelaars, waarmee ook inventarissen en analyses kunnen worden gemaakt. De RSS-afdeling van IBM stond voor een omzet van 1,15 miljard dollar in 2011 en telt 1000 werknemers. Door de overname wordt Toshiba ‘s werelds grootste verkoper van POS-systemen. Het breidt zijn aanwezigheid in de VS, Europa en opkomende landen sterk uit.

Voor de POS-divisies van IBM en Toshiba wordt een aparte holding opgericht, die op termijn een volle dochter wordt van Toshiba. De eerstkomende jaren behoudt IBM wel een aandeel van 19,9 procent in de firma. Steven D. Ladwig, de huidige general manager van IBM RSS, wordt ook ceo van de Amerikaanse vestiging van de nieuwe holding.

Als deel van de transactie wordt Toshiba de komende jaren een Premier Business Partner for Smarter Commerce van IBM. Na de afronding van de overname blijft IBM ook onderhoudsdiensten verlenen voor klanten van zijn divisie.

De overname wordt in het tweede of derde kwartaal van dit jaar afgerond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content