Twitch legt miljoenen neer voor de uitzendrechten van Overwatch

De Overwatch personages © Blizzard
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Het streamingplatform Twitch, waar mensen filmpjes kunnen zien van anderen die gamen, heeft op de valreep de uitzendrechten van de shootergame Overwatch gekocht. De volgende twee jaar zal het platform alle matchen in de Overwatch League, een eSports competitie, exclusief uitzenden. De deal moet eSports naar een hoger niveau tillen.

Het was een beetje een last minute deal. Streamingdienst Twitch maakte woensdag bekend dat het de exclusieve rechten heeft op de Overwatch League, en enkele uren later werd de eerste match gespeeld.

Overwatch is een bijzonder populaire shooter van uitgever Activision, waarin twee teams van elk zes spelers het tegen elkaar opnemen. Teamgenoten moeten samenwerken om doelen te bereiken. Het spel heeft ongeveer 35 miljoen spelers wereldwijd.

Dat spel krijgt nu zijn eerste officiële competitie, de Overwatch League. Alle duels van die competitie in de komende twee jaar zijn te zien op Twitch. Het platform betaalt daar volgens onbevestigde berichten maar liefst 90 miljoen dollar voor, omgerekend 75 miljoen euro. Daarvoor krijgt het de uitzendrechten voor elk game, voor de hele wereld, behalve China. De uitzendingen zijn in het Engels, Frans en Koreaans.

eSports

De competitie en de streams moeten helpen om meer mensen te interesseren voor eSports, professionele wedstrijden van videogames, gespeeld en uitgezonden voor het grote publiek. Het is een markt waar nu al veel geld mee gemoeid is. Teams van spelers die met enige vindingrijkheid en vaardigheid lasers (en meer) naar elkaar schieten blijkt goed kijkvoer, en de wereldfinales van games als DOTA2, Starcraft of League of Legends trekken miljoenen kijkers.

De twaalf teams die aan de Overwatch League meedoen, hebben daar naar verluidt dan ook elk 20 miljoen dollar voor betaald, omgerekend bijna 17 miljoen euro. “De Overwatch League zal een grote impact hebben op eSports omdat het de industrie verandert richting stadsgebaseerde teams,” zegt Kevin Lin, COO van Twitch. “En omdat Overwatch consistent hoog in onze ranglijsten van meest bekeken games staat, kijken we uit naar deze vernieuwende competitie, waarbij een grote schare fans niet alleen kan supporteren voor hun favoriete strategieën, maar ook voor hun eigen stad.”

De meeste huidige eSports teams bestaan uit een groep internationale (of gewoon Koreaanse) professionele spelers die zich verbinden rond een sponsor. Een beetje zoals wielerteams, dus. In Overwatch League gaat het meer richting voetbalteams. De twaalf teams in de competitie hebben ook allemaal typisch Amerikaanse teamnamen: San Francisco Shock, Los Angeles Valiant, Shanghai Dragons, Los Angeles Gladiators, Dallas Fuel, Seoul Dynasty, London Spitfire, Florida Mayhem, Philadelphia Fusion, Houston Outlaws, Boston Uprising en New York Excelsior. Alle wedstrijden worden echter in Los Angeles gespeeld. Wel hebben de teams vaak grote sponsors. Zo worden de Los Angeles Gladiators gesteund door de broers Kroenke, die ook basketbalclub Denver Nuggets en voetbalclub Arsenal bezitten.

De eerste wedstrijd werd in de nacht van woensdag op donderdag Belgische tijd uitgezonden. Dan is het avond in de Verenigde Staten en ochtend in Azië, de belangrijkste game-markten. In juli is de finale en wordt bekend wie de eerste kampioen is. (ANP/EB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content