De Twitteractie #luxevooriedereen van supermarktketen Lidl was meteen ook het startschot van een contractuele en structurele samenwerking met de Voedselbanken. Dat hebben beide partijen vrijdagochtend in het West-Vlaamse Gullegem gemeld ter afronding van de actie.

Meteen na de aankondiging vertrokken 148 paletten naar de verenigingen die aangesloten zijn bij de Voedselbanken.

Lidl plant nog meerdere van dergelijke acties. "Maar hoe die eruit zullen zien weten we nog niet. Nog een twitteractie? Dat kan, maar dan moeten we schaven aan de aanpak. We hebben aan den lijve de impact van sociale media ondervonden", klinkt het bij de retailer.

De hype rond #luxevooriedereen was enorm. Lidl hoopte via mediafiguren de problematiek van de groeiende armoede in de aandacht te brengen, beloofde vijf voedselpakketten ter waarde van 20 euro weg te geven aan de voedselbanken per tweet over de actie. Het aantal tweets explodeerde, waarop Lidl besliste de actie te staken en het aantal tweets van een dag, dat waren er 1.536, af te ronden naar boven om zo tot een schenking te komen van 200.000 euro, goed voor 700 kerstpaketten en 148 paletten met hulpgoederen.

"We zijn blij met het resultaat en fier dat we ons engagement nu kunnen tonen", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Lidl stelde de pakketten samen, in samenspraak met de Voedselbanken. "Behalve voeding (spaghetti, koekjes, sperziebonen...) zitten er ook andere producten in, zoals tandenborstels, wasmiddel en luiers. Het mag niet de bedoeling zijn dat mensen moeten kiezen tussen voeding of hygiëne." (Belga/MI)