De eerste editie van Twittervoetbal vond in mei van dit jaar plaats. Maes: 'Mensen die elkaar kennen via Twitter, kwamen wel eens samen om een pint te pakken of iets te eten, maar je zag dat ze toch vaak met hun smartphone bezig waren. Onze bedoeling is net om mensen eens van hun smartphone en pc weg te halen. Daarom dachten we: laat ons gewoon een balletje gaan trappen en de gsm's in de kleedkamers laten'.

Met 6 teams van elk 10 spelers alsook een 40-tal supporters werd het evenement een onverhoopt succes, en de organisatoren willen dat in mei volgend jaar dan ook herhalen. Maar als tussendoortje komt er deze winter, op 6 december, een indoorversie op de campus van de Universiteit Antwerpen.

KBVB- en verrassingsploeg

'We gingen uit van een worst case scenario van 20 deelnemers, maar we zitten nu al aan 80 inschrijvingen, 10 ploegen van 8 spelers, meer dan in mei dus. Bovendien heeft ook de Belgische voetbalbond (KBVB) ons gevraagd of ze een ploeg mochten sturen, en neen: dat zullen géén Rode Duivels zijn (lacht). Een tiende ploeg wordt een verrassing, daar hopen we in de komende dagen mee te kunnen uitpakken.'

De organisatoren willen het ook qua omkadering groter aanpakken. 'In mei was die omkadering heel rudimentair, we hadden wel hotdogs voorzien, maar heel veel volk was redelijk vroeg naar huis. Nu is er een barbecue - of 'twarbecue' - voorzien en een afterparty op wandelafstand, waar deejay Ravenous muziek komt draaien. Hij stond al op Laundry Day en Tomorrowland, niet de eerste de beste dus.'

GF
© GF

Lol maken is belangrijker dan winnen

In mei werd het vooral een namiddag vol plezier en dat is het hoofddoel van de organisatoren. 'Het competitieve is ondergeschikt aan de fun,' zegt Maes. 'Dat zagen we vorige keer: fanatiekelingen worden teruggefloten door hun ploegmaats'.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen prijzen te winnen zijn. Maes: 'Dankzij een van onze sponsors, bouwgroep Verelst, konden we bij de eerste editie tien tickets voor België - Luxemburg aan de winnaars geven. Dit jaar zal de prijs navenant zijn, al kan ik daar voorlopig nog niets over bekendmaken. We zijn nog aan het onderhandelen. Ook Primo, dat ons vorige keer verwend heeft door 60 uitrustingen met onze twitternamen te leveren, is heel enthousiast om opnieuw mee in het verhaal te stappen.'

Iedereen welkom

Wie wil deelnemen, kan zich nog inschrijven via de 'kapiteins'. Dat zijn naast @hetjoch ook @SuperJ4n, @EmilyMichiels, @jerupt, @Zweefpoes en @Nilshierhe. Inschrijven kost vijf euro per persoon, geld dat onder andere gaat naar de verzekering en de huur van het veld.

Maes: 'Iedereen is welkom. Logischerwijze zijn dat voorlopig alleen maar Belgische Twitteraars, maar als er vanuit bijvoorbeeld Nederland mensen willen meedoen, gaan we hen zeker niet tegenhouden. We willen het dan nog groter aanpakken, niet zozeer qua aantal deelnemers, maar vooral wat de omkadering betreft.'

Meer info via @twvoetbal of twittervoetbal.be

De eerste editie van Twittervoetbal vond in mei van dit jaar plaats. Maes: 'Mensen die elkaar kennen via Twitter, kwamen wel eens samen om een pint te pakken of iets te eten, maar je zag dat ze toch vaak met hun smartphone bezig waren. Onze bedoeling is net om mensen eens van hun smartphone en pc weg te halen. Daarom dachten we: laat ons gewoon een balletje gaan trappen en de gsm's in de kleedkamers laten'.Met 6 teams van elk 10 spelers alsook een 40-tal supporters werd het evenement een onverhoopt succes, en de organisatoren willen dat in mei volgend jaar dan ook herhalen. Maar als tussendoortje komt er deze winter, op 6 december, een indoorversie op de campus van de Universiteit Antwerpen. 'We gingen uit van een worst case scenario van 20 deelnemers, maar we zitten nu al aan 80 inschrijvingen, 10 ploegen van 8 spelers, meer dan in mei dus. Bovendien heeft ook de Belgische voetbalbond (KBVB) ons gevraagd of ze een ploeg mochten sturen, en neen: dat zullen géén Rode Duivels zijn (lacht). Een tiende ploeg wordt een verrassing, daar hopen we in de komende dagen mee te kunnen uitpakken.'De organisatoren willen het ook qua omkadering groter aanpakken. 'In mei was die omkadering heel rudimentair, we hadden wel hotdogs voorzien, maar heel veel volk was redelijk vroeg naar huis. Nu is er een barbecue - of 'twarbecue' - voorzien en een afterparty op wandelafstand, waar deejay Ravenous muziek komt draaien. Hij stond al op Laundry Day en Tomorrowland, niet de eerste de beste dus.'In mei werd het vooral een namiddag vol plezier en dat is het hoofddoel van de organisatoren. 'Het competitieve is ondergeschikt aan de fun,' zegt Maes. 'Dat zagen we vorige keer: fanatiekelingen worden teruggefloten door hun ploegmaats'.Dat wil echter niet zeggen dat er geen prijzen te winnen zijn. Maes: 'Dankzij een van onze sponsors, bouwgroep Verelst, konden we bij de eerste editie tien tickets voor België - Luxemburg aan de winnaars geven. Dit jaar zal de prijs navenant zijn, al kan ik daar voorlopig nog niets over bekendmaken. We zijn nog aan het onderhandelen. Ook Primo, dat ons vorige keer verwend heeft door 60 uitrustingen met onze twitternamen te leveren, is heel enthousiast om opnieuw mee in het verhaal te stappen.' Wie wil deelnemen, kan zich nog inschrijven via de 'kapiteins'. Dat zijn naast @hetjoch ook @SuperJ4n, @EmilyMichiels, @jerupt, @Zweefpoes en @Nilshierhe. Inschrijven kost vijf euro per persoon, geld dat onder andere gaat naar de verzekering en de huur van het veld.Maes: 'Iedereen is welkom. Logischerwijze zijn dat voorlopig alleen maar Belgische Twitteraars, maar als er vanuit bijvoorbeeld Nederland mensen willen meedoen, gaan we hen zeker niet tegenhouden. We willen het dan nog groter aanpakken, niet zozeer qua aantal deelnemers, maar vooral wat de omkadering betreft.'