Bij de data die Uber vanaf vandaag vrijstelt, zit bijvoorbeeld hoe lang een gemiddelde rit duurt van pakweg de Louizalaan naar het Madouplein. Met het opendataproject wil Uber helpen om verkeersstromen te regelen. De ritjesdienst doet al gelijkaardige dingen in ander steden als San Francisco, Londen, Sydney, Boston, Parijs en Amsterdam.

Het idee daarachter is dat meer data altijd beter is. Omdat het bedrijf via zijn app een hele vloot auto's kan zien, kan het bijvoorbeeld vrij goed voorspellen wat de gemiddelde snelheid is in een straat, en op welke kruispunten het verkeer elke vrijdag vastloopt vanaf vier uur. De data die gebruikt worden zijn geanonimiseerd, en er valt dus geen specifieke Uber chauffeur uit te herkennen.

Door de data open te stellen, hoopt Uber ongetwijfeld ook een beetje goede wil los te weken bij de overheden in kwestie. "De lancering van Uber Movement in Brussel is een belangrijke stap voor ons om verder samen te werken met de stad Brussel en om tegemoet te komen aan de behoeften van de lokale mobiliteit", zegt Thijs Emondts, topman van Uber Benelux.