Uw eID als betaalkaart

Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Betalen met de eID? Het kan bij de Brusselse start-ups Loyaltek en Proxyclick.

Twee jonge Brusselse opstartbedrijven, Loyaltek en Proxyclick, bieden een systeem aan waarmee de elektronische identiteitskaart als betaalmiddel kan worden aangewend.

Hoewel ze al een hele poos in de zak van elke Belg zit, wordt de elektronische identiteitskaart (nog) te weinig gebruikt. Vaak is dat slechts voor toepassingen als Tax-on-Web (de belastingsaangifte), Police-on-Web (aangifte bij de politie) of administratieve diensten, overwegend op gemeentelijk niveau. Daarnaast is het nu ook mogelijk om een treinkaartje bij de NMBS te kopen met de eID, terwijl de vervoersmaatschappij De Lijn er gebruik van maakt om mogelijke kortingen na te gaan.

Voortaan zal de eID kaart echter ook als betaalmiddel kunnen worden aangewend. Het principe is vergelijkbaar met Proton, maar dus met de eID kaart (en een PIN code). De betaalterminal en de IDPay software werden ontwikkeld door het opstartbedrijf Loyaltek, gespecialiseerd in gunstig geprijsde betaalterminals en de bijhorende software. Ze levern onder meer de terminals voor Ping-Ping, het filiaal van Belgacom, maar ook voor verscheidene getrouwheidskaarten. De betaaltoepassing werd dan weer ontwikkeld door Proxyclick. Dit Brussels opstartbedrijf tekent voor catering en facility management toepassingen, met producten als Virtuele Kantine, Visitor Management en Parking Management. Het systeem vereist een lopende rekening bij Proxyclick, die je met baar geld, kredietkaart, maaltijdcheques en dies meer kan betalen.

De eerste gebruiker van het systeem – een wereldpremiére volgens de partners – is de multinational Yara, wereldleider op de markten van minerale kunstmest voor de landbouw en chemische producten voor het verminderen van de uitstoot van dieselmotoren. In hun Brussels hoofdkantoor kunnen werknemers die aangesloten zijn bij Proxyclick nu gebruik maken van hun eID om hun lunch te betalen.


De partners willen hun oplossing ook in andere omgevingen aanbieden, zoals scholen, ziekenhuizen, bij culturele evenementen en dies meer. “De technologie staat op punt, en de obstakels zijn veeleer van commerciële aard,” vatten de partners het bondig samen. Ze hebben overigens over een en ander ook bij de Privacy commissie advies ingewonnen. Proxyclick onderstreept dat de oplossing al naar Zwitserland en Nederland wordt uitgevoerd.
Deze hele markt maakt overigens een periode van sterke veranderingen door. Zo werpt kredietkaartoperator Maestro zich op de markt voor getrouwheidskaarten in samenwerking met Fidelsys. Daarnaast is er de getrouwheidskaart op de eID door Fidelity, terwijl smartphones en NFC kaarten op de markt van kleine betalingen mikken (cfr Ping-Ping van Belgacom). Zonder de maaltijdcheque in smartcard formaat te vergeten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content