Uw Facebooktijdlijn wordt weldra overspoeld door reclamespots

Facebook gaat automatisch reclamespots op de tijdlijnen van gebruikers laten afspelen, zowel op pc als op smartphone.

Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal gaat Facebook reclamespots verkopen die op de tijdlijnen van gebruikers zullen verschijnen. De krant geeft aan dat de reclamespots automatisch afgespeeld zullen worden wanneer de gebruiker zijn tijdlijn bekijkt, en dit zowel op PC als op smartphone. Facebook zou het nieuws inmiddels bevestigd hebben.

Het sociale netwerk gaat het project volgens de verwachtingen op zondag 22 december in de praktijk omzetten, en gaat in eerste instantie filmpjes tonen aan een testpubliek. De korte speciaal voor Facebook gemaakte teaser van de film ‘Divergent’, die in 2014 verwacht wordt, zou één van de eerste reclamespots worden.

Technische problemen

De lancering van reclamefilmpjes werd normaal gezien vóór de zomer verwacht, maar werd verschillende keren uitgesteld vanwege technische problemen. Volgens The Wall Street Journal hebben ingenieurs de oplossing in augustus gevonden en zou er vorige week een eerste test uitgevoerd zijn. Sommige gebruikers zouden dan automatisch filmpjes op hun tijdlijn hebben zien verschijnen.

2 miljoen dollar per dag

De duur van de spots en de prijs die gevraagd wordt aan de adverteerders zijn nog niet bekend, maar sommige bronnen melden een bedrag van ongeveer 2 miljoen dollar per dag om alle gebruikers van 18 tot 54 jaar te bereiken.

Volgens verschillende experts zou de implementatie van videospots het sociale netwerk aantrekkelijker moeten maken voor adverteerders. De groep, die het gros van zijn uitkomsten uit reclame haalt, boekte op dat vlak opnieuw groei in het derde kwartaal: ze zijn op een jaar tijd met 66% gestegen tot 1,8 miljard dollar. (Belga/CB/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content