Van start-up tot leefbaar bedrijf: drie tips

Starters worden de laatste tijd flink gehypet door de mainstreammedia, al gaat het dan in de meeste gevallen over de grote B2C-verhalen. Je kan bijna geen artikel meer lezen zonder dat er wel ergens verwezen wordt naar Airbnb, Pinterest, Instagram en nieuwkomers zoals Uber of Rdio. Er bestaan zelfs een paar websites (zoals VentureBeat) die het over weinig anders meer hebben.

Starters worden de laatste tijd flink gehypet door de mainstreammedia, al gaat het dan in de meeste gevallen over de grote B2C-verhalen. Je kan bijna geen artikel meer lezen zonder dat er wel ergens verwezen wordt naar Airbnb, Pinterest, Instagram en nieuwkomers zoals Uber of Rdio. Er bestaan zelfs een paar websites (zoals VentureBeat) die het over weinig anders meer hebben.

Toegegeven, het is fijn om te lezen over gigantische investeringen en nog buitenproportioneel hoge waarderingen. Er hangt een aura van grootsheid rond deze starters, en de verhalen werken erg inspirerend. Als je een zelf een dergelijk bedrijf wil oprichten, lees dan eerst eens het artikel van start-up goere Steve Blanc. En lees ook deze post op Quora over de financiële resultaten van dergelijke start-ups.

Daarnaast heb je natuurlijk nog een andere categorie van start-ups. Diegene die in stilte te werk gaan, maar wel erg doeltreffend zijn. Diegene die enkel in de mainstream-media komen wanneer ze voor honderden miljoenen euro worden overgenomen of naar de beurs trekken. Start-ups voor volwassenen, zeg maar.

Hier alvast drie tips voor het oprichten van een dergelijke ‘start-up voor volwassenen’:

1) Begin met B2B, begin met wat je kent

Het is verleidelijk om een project op te starten rond persoonlijke ergernissen, of rond één van je hobby’s. “Zou het niet tof zijn om …”, je kent het wel, maar ik hoor het niet graag. Laat me uitleggen waarom dat zo is.

Een aankoopspecialist bij een in Brussel gevestigde multinational gaf enkele jaren zijn baan op en opende een koffiebar in Brussel. Hij maakte graag koffie en ontdekte een bestaand gat in de markt. De man serveerde uitstekende koffie (misschien wel de beste van de stad), en verkocht die voor een eerlijke prijs. Je zou dan toch denken: succes gegarandeerd, niet?

Wel, not really. In de 18 maanden dat zijn bar open was maakte de koffieliefhebber gedurende één maand. Uiteindelijk verkocht hij zijn zaak en ging hij op zoek naar een andere job.

De man uit ons voorbeeld had wel een interessant product voor ogen, maar hij kende zijn sector niet goed (de HORECA) – er passeerde te weinig volk langs de door hem gekozen locatie, hij investeerde te weinig in marketing om een trouw publiek op te kunnen bouwen en door zijn scherpe prijs waren zijn marges te laag. Een onderneming opstarten en tegelijkertijd een nieuwe sector leren kennen was te veel van het goede.

Ga dus van start in een sector die je begrijpt, werk in een vakgebied dat je al kent, focus op de problemen die je tegenkomt in je beroepsleven. Praat met de werknemers van je concurrenten over hun professionele ergernissen bij een biertje op de volgende sectorconferentie of beurs. Bedenk hoe de grote veranderingen in de wereld jouw werk beïnvloeden.

Twee Belgische voorbeelden: CVWarehouse is nu een gevestigd bedrijf (van bijna 7 jaar oud) dat waardevolle diensten verleent aan bedrijven. Woorank is onlangs 3 geworden en ondersteunt reclamebureaus en SEO-consultants. Beide zijn groot geworden mede dankzij de diepgaande kennis van hun oprichters (Inge Geerdens en Jean Derely) over hun respectievelijke vakgebied.

Naast de bijna onmogelijke leercurve is er nog een interessante reden om te kiezen voor B2B: als je eenmaal klaar bent om te groeien, staan investeerders meer te springen om je te ondersteunen. Sequoia Capital in de VS klaagt over het nijpende tekort aan B2B-start-ups; Internet Attitude in België en Newion Investments in Nederland willen je maar al te graag ontmoeten.

2) Begin met wat je al hebt

Laten we er even van uit gaan dat je een vervelend probleem hebt gevonden – of een gat in de markt in je branche – en je denkt dat je weet hoe je dat kan oplossen. De eerste dingen die dan in je opkomen zijn allicht het opstellen van een businessplan, het werven van fondsen, enz.

Wel, dat is fout! De beste manier om vandaag een start-up uit de grond te stampen is door van start de gaan met de middelen die je ter beschikking hebt in plaats van onmiddellijk al op zoek te gaan naar extra middelen (ik baseer me even op de verhalen van succesvolle ondernemers, en niet op zogezegd ideale modellen).

Je moet tijdens het uitbouwen van je start-up rekening houden met het verlies dat je je kan veroorloven (en niet met de maximale winst), en je moet problemen aanpakken wanneer ze zich stellen (in plaats van onvoorziene gebeurtenissen te plannen).

Ga snel eens kijken op http://effectuation.org/ voor wat theorie hieromtrent én een heleboel voorbeelden uit de praktijk (bedankt Miguel Meuleman van Vlerick voor de tip!).

Een praktische implicatie van de theorieën die verkondigd worden achter de bovenstaande link is dat je hoogstwaarschijnlijk wel kan beginnen met de middelen die je ter beschikking hebt. Het enige wat je nodig hebt is een paar duizend euro om de eerste maanden te kunnen overbruggen, naast de bereidheid om hard te werken en een flinke portie vindingrijkheid.

Wil je verkopen aan KMO’s? Dat kan, maar het zal tijd vergen eer je genoeg klanten aangetrokken hebt om voldoende inkomsten binnen te halen. Begin met andere woorden te verkopen aan grote bedrijven.

Heb je toch geen geld om je product te bouwen? Begin dan met services en bouw je toepassing pas nadien (met een dag werken aan een redelijk consultancytarief tarief kan je al snel een fatsoenlijke ontwikkelaar huren in de Filippijnen, India of Oekraïne, en dit voor een ganse week).

3) Lees meer over de ‘wetenschap’ achter start-ups – en volg het recept

Een merkwaardig bijproduct van de ‘web start-up beweging’ is de vloedgolf van literatuur die de afgelopen jaren bijeen geschreven werd. Het heeft in zekere zin een academisch tintje, een wetenschappelijk aura toegevoegd aan de kunst om een bedrijf op te starten. Logisch gevolg is dat er een aantal redelijk beproefde recepten bestaan om een leefbare start-up uit de grond te stampen.

Een van de belangrijkste onderwerpen is ‘lean start-up’ – een term die je waarschijnlijk al tegengekomen bent als geïnteresseerde. Je hebt allicht ook al gehoord van andere begrippen die ermee samenhangen: minimaal levensvatbaar product (MVP), pivot, klantontwikkeling, …

Als je dit nog niet kent, dan vind je hier een korte en ‘jargonvrije’ tekst: een blog post door Joel Gascoigne, oprichter van Buffer, waarin hij uitlegt hoe zijn bedrijf op 7 weken tijd evolueerde van een idee tot een start-up met betalende klanten.

Als je wilt meer uitleg wil, dan raad ik het boek aan van Ash Maurya (Running Lean). Het is een handleiding die uitlegt hoe je ‘van een plan A naar een plan geraakt dat werkt’. Zonder franjes, heel praktisch, heel concreet – een absolute aanrader als je overweegt om je eigen bedrijf op te starten. De beste 20 euro die je ooit zult uitgeven (en nee, ik krijg geen commissie op de verkoop).

Natuurlijk zijn de beste theorieën en de nieuwste recepten om met succes een onderneming te starten niet genoeg – uiteindelijk moet jij het werk doen. Maar met deze bagage is de kans dat je de juiste keuzes maakt in de vroegste, kritieke fasen van je plannen voor een start-up, al wat groter.

Veel succes, en aarzel niet om vragen te stellen!

Over welk start-up gerelateerd onderwerp wil u Leo Exter volgende keer bezig horen? Laat het ons weten!

Leo Exter is de man achter Westartup, een netwerk van meer dan 2.000 ondernemers, mentors en investeerders. Hij is ook partner bij HealthStartup, een Europese community van technologiebedrijfjes actief in de healthsector, en coach bij de Boostcamp-accelerator van het MIC Brussels. In zijn vrije uurtjes houdt hij zich bezig met het organiseren van het Startup Weekend in ons land, Bizcamp Belgium en BetaInvest.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content