"We zien maandag meer meldingen dan gebruikelijk over defecte kabelmodems", verklaart Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts tegenover De Morgen. Over hoeveel meldingen het precies gaat, is niet bekend.

Zondag ondervond ruim de helft van de ongeveer 1,6 miljoen klanten bij Telenet problemen met internet, digitale tv en vaste telefonie. Volgens Coenjaerts is het probleem met de modems echter geen rechtstreeks gevolg van de panne, maar mogelijk wel van het te vaak resetten van de modem na de panne. "Wij hebben onze klanten aangeraden hun toestel te resetten, maar te veel resetten kan tot defecten leiden. Daar zijn deze modems niet op voorzien."

Klanten die nog met internetproblemen kampen, kunnen terecht bij de klantendienst, die van op afstand kan zien of de kabelmodem effectief defect is. Doet de modem het nog, dan is het aangewezen om die een uur uit te zetten, waarna de internetverbinding weer zou moeten werken. Doet de modem het niet meer, dan stelt het telecombedrijf gratis een technieker ter beschikking.