Saskia Van Uffelen

Veiligheid in verbondenheid

Saskia Van Uffelen Saskia Van Uffelen is ceo van de BeLux vestiging van Ericsson en werd in 2012 verkozen tot Europese 'Digital Champion' voor België.

‘We hébben ze, de slimme toepassingen die onze economie kunnen stimuleren, maar door het gebrek aan een aangepast wetgevend kader en duidelijke acties, krijgen we niet de kans om ze te implementeren’, schrijft Saskia Van Uffelen, ceo van Ericssons BeLux-vestiging.

Er ontstond zopas heel wat commotie over een smart-tv van Samsung die gesprekken in de woonkamer zou opnemen en versturen naar derden. België dreigt te verzanden in eindeloze discussies rond privacy en het gebruik van online gegevens, terwijl het zo snakt naar digitalisering; naar een slimme wereld en economie. Het gevolg? We kunnen ons niet ontpoppen tot het moderne, vooruitstrevende land dat we willen zijn. We hébben ze, de slimme toepassingen die onze economie kunnen stimuleren en zo ons land kunnen doen groeien, maar door het gebrek aan een aangepast wetgevend kader en duidelijke acties, krijgen we niet de kans om ze te implementeren.

The Internet of Things, waarbij voorwerpen digitaal met elkaar verbonden zijn, beïnvloedt elke dag meer en meer ons dagelijks leven. In landen als Zweden en Noorwegen is het al lang geen nieuws meer. Afgelopen week was ik samen met de top van Ericsson in Stockholm, een stad waar stevig ingezet wordt op nieuwe technologieën en waar er dagelijks gewerkt wordt aan een slimme wereld. Zo vind je er fietsenstallingen waarbij je via je smartphone kan zien waar er nog fietsen beschikbaar zijn. Of slimme verlichtingspalen die oplichten wanneer je ze nadert, en die vervolgens ook weer uitdoven eens je er voorbij bent.

Het viel me op hoe iedereen in Stockholm betrokken wordt in de digitale toekomst van de stad. Bedrijven werken er samen met elkaar, met de overheid én met de gebruiker. Zo slaat Volvo de handen in elkaar met DHL, waardoor de pakjesdienst niet langer voor een gesloten deur staat wanneer men gaat werken, maar wel het bestelde goed aflevert in je wagen op je werk.

We hébben de slimme toepassingen, maar door het gebrek aan een aangepast wetgevend kader krijgen we niet de kans om ze te implementeren

Maar meer nog, Stockholm gebruikt de online verzamelde data op een correcte en ethische manier. Bedrijven en overheden communiceren er op een open en transparante manier met de verschillende partijen. Zo wordt er aan de gebruiker van een slimme koelkast, die tijdig een signaal geeft wanneer er boodschappen moeten gedaan worden of wanneer een product dreigt te vervallen, duidelijk uitgelegd waarvoor de persoonlijke gegevens gebruikt worden. Door een transparante communicatie begrijpen de gebruikers van deze slimme toestellen de meerwaarde van het gebruik van persoonlijke gegevens beter.

Wanneer er in België over het “internet der dingen” wordt gesproken, is de toon al snel negatief. Men heeft het telkens over het mogelijk misbruiken van data, over het gebruiken en doorspelen van persoonlijke gegevens, over de risico’s van de digitale wereld. Maar wanneer ziet men eindelijk in dat we er ook beter van worden?

Er bestaan reeds slimme toepassingen voor wagens die ijzel op de weg tijdig kunnen opsporen en vervolgens een signaal uitsturen naar de bestuurder, maar door het gebrek aan een aangepast wetgevend kader, krijgen we niet de kans om dit soort toepassingen te implementeren in onze economie. Ik pleit voor betere privacyregels, aangepast aan een slimme realiteit. En ik hoop dat iedereen beseft dat onze gegevens nodig zijn om vooruit te gaan, om te groeien naar een positieve verbonden wereld. Misschien moeten we denken aan kwaliteitslabels voor organisaties die succesvol bezig zijn met het creëren van een veiligere online wereld.

We moeten daarenboven inzetten op sensibilisering. We moeten onze jongeren waarschuwen voor de online gevaren, maar hen ook stimuleren om de voordelen van de digitale wereld te ontdekken. En we herinneren shoppers in een drukke winkelstad aan het gevaar voor zakkenrollers, waarom doen we niet hetzelfde voor online fraude en andere vormen van misbruik? Het is tijd om een ethisch correct gebruik van data te ontwikkelen, ondersteund door iedereen.

Ik pleit voor betere privacyregels, aangepast aan een slimme realiteit

We zijn allemaal samen verantwoordelijk voor het correct gebruik van data. U en ik, samen met de overheid, de ondernemingen, de banken en de retailers van morgen. Kortom, online privacy en datagebruik is een zaak van iedereen. Men kan het ondernemingen als Samsung niet kwalijk nemen dat ze de data van je televisie opslaan, maar men kan hen wel verwijten dat ze niet open en helder genoeg communiceerden. Bovendien moeten de consumenten zich beter informeren over het gebruik van hun persoonlijke data. Om de integratie en de verbetering van oplossingen voor netwerk- en databeveiliging te stimuleren, moeten alle partijen aan hetzelfde zeel trekken. Het is geen of-of-verhaal, maar een en-en-verhaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content