Het gaat om een zogenaamde 'light touch, non-regulatory approach", wat zoveel wil zeggen als dat er richtlijnen zijn, maar dat die er niet zijn om technologie bij voorbaat te verbieden. "Het is nog vroeg dag, maar dit is een belangrijke stap. De huidige tests geven ons land een geweldige mogelijkheid om internationaal de leiding te nemen in deze nieuwe technologie," zegt de Britse mobiliteitsminister Claire Perry

De beslissing komt er na zes maanden van onderzoek dat moest bepalen of het land geschikt is voor de nieuwe technologie en welke wegen best gebruikt worden. Daaruit werd geconcludeerd dat de huidige wetgeving geen obstakels vormen om te testen. Tegelijk maakt het Verenigd Koninkrijk 19 miljoen pond vrij voor een aantal pilootprojecten in Greenwich, Bristol, Milton, Keynes en Coventry. Eerstgenoemde gebeurt in samenwerking met de universiteit van Oxford en Nissan.

Wil dat zeggen dat we binnenkort zelfrijdende wagens zien rondrijden aan de andere kant van het kanaal? Waarschijnlijk niet. In deze fase gaat het vooral om korte trajecten waar bovendien steeds een chauffeur zal aanwezig zijn. De volgende stap is een gedragscode om de testen een kader te geven. Tegen 2017 komt er een volwaardige wetgeving.

Het gaat om een zogenaamde 'light touch, non-regulatory approach", wat zoveel wil zeggen als dat er richtlijnen zijn, maar dat die er niet zijn om technologie bij voorbaat te verbieden. "Het is nog vroeg dag, maar dit is een belangrijke stap. De huidige tests geven ons land een geweldige mogelijkheid om internationaal de leiding te nemen in deze nieuwe technologie," zegt de Britse mobiliteitsminister Claire PerryDe beslissing komt er na zes maanden van onderzoek dat moest bepalen of het land geschikt is voor de nieuwe technologie en welke wegen best gebruikt worden. Daaruit werd geconcludeerd dat de huidige wetgeving geen obstakels vormen om te testen. Tegelijk maakt het Verenigd Koninkrijk 19 miljoen pond vrij voor een aantal pilootprojecten in Greenwich, Bristol, Milton, Keynes en Coventry. Eerstgenoemde gebeurt in samenwerking met de universiteit van Oxford en Nissan.Wil dat zeggen dat we binnenkort zelfrijdende wagens zien rondrijden aan de andere kant van het kanaal? Waarschijnlijk niet. In deze fase gaat het vooral om korte trajecten waar bovendien steeds een chauffeur zal aanwezig zijn. De volgende stap is een gedragscode om de testen een kader te geven. Tegen 2017 komt er een volwaardige wetgeving.