Vergeet de smartwatch of smart glasses, hier is de smart bottle!
Is jouw whisky écht 15 jaar oud en is de fles écht nog ongeopend? De ‘smart bottle’ – een samenwerking van Diageo en Thinfilm – kan het je vertellen.
Is het een gimmick of is het écht innovatie in de retail? Aan u om te beslissen, maar op het Mobile World Congress toont Thinfilm samen met Diageo (een wereldspeler in de drankensector, nvdr) een werkend concept dat de catchy naam ‘smart bottle’ meekreeg.
Een fles Johnnie Walker whisky is uitgerust met een label waarin een sensor verwerkt zit. Die zogeheten OpenSense-technologie detecteert of een zegel al dan niet verbroken is en kan je dus vertellen of een fles al dan niet geopend werd. Het volstaat om de nfc-tag (near field communication) te scannen met je smartphone om de informatie op te vragen.
De nfc-tag is ultradun en valt nauwelijks op. De tag werkt als een draadloze barcode waarmee je de herkomst van de fles – waar en wanneer gebrouwen en hoe en waar gestockeerd – kan opvragen. Maar ook kortingscodes en recepten kunnen uiteraard aan de tag gekoppeld worden. De tag moet ook voor een zekere kwaliteitsgarantie zorgen nog voor je een fles in de winkel koopt: even scannen om te checken of je fles nog ongeopend is en of de winkelinformatie ook écht klopt met de inhoud van de fles. Of hoe een eeuwenoude drank als whisky ook een vleugje mobiele technologie toegevoegd krijgt.
Binnen Diageo kadert het werkende prototype overigens in de Technology Ventures tak die het bedrijf in september vorig jaar oprichtte. De bedoeling is om voor technologische innovatie te zorgen en nieuwe opportuniteiten te zoeken rond het vermarkten van dranken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier