De markt van de mobile commerce of m-commerce, de verkoop van producten en diensten via smartphones en tablets, is vorig jaar verdriedubbeld ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit een studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars. De omzet steeg van 56 miljoen euro naar 168 miljoen euro.

Kleding en mode

Uit de studie blijkt dat vooral kleding, mode- en schoonheidsproducten, interieurproducten en speelgoed het erg goed doen. Daarnaast worden ook diensten zoals tickets en verzekeringen, vaak via smartphones en tablets verhandeld. Drie kwart van de handelaars was tevreden over de resultaten van hun mobiele handel, een stijging met 18 procent ten opzichte van 2011.

Consumentengedrag

"Technologische vernieuwingen doen ook het consumentengedrag veranderen", zegt Patricia Cesens, voorzitter van BeCommerce. "Consumenten doen nu makkelijker aankopen online en op mobiele toestellen, maar ondernemers weten vaak niet goed hoe ze moeten omgaan met deze nieuwe ontwikkelingen."

Goed 500 bedrijven werden ondervraagd. Het betreft vooral leden van BeCommerce, en dus bedrijven die sowieso al online actief zijn met een webshop. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat negen op de tien ondervraagden beschikken over een voor mobiele toestellen aangepaste website. Het aantal bedrijven met een eigen app ligt lager (38 procent). In 2011 had 29 procent van de ondervraagden een eigen app. (Belga/MI)

De markt van de mobile commerce of m-commerce, de verkoop van producten en diensten via smartphones en tablets, is vorig jaar verdriedubbeld ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit een studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars. De omzet steeg van 56 miljoen euro naar 168 miljoen euro.Kleding en modeUit de studie blijkt dat vooral kleding, mode- en schoonheidsproducten, interieurproducten en speelgoed het erg goed doen. Daarnaast worden ook diensten zoals tickets en verzekeringen, vaak via smartphones en tablets verhandeld. Drie kwart van de handelaars was tevreden over de resultaten van hun mobiele handel, een stijging met 18 procent ten opzichte van 2011. Consumentengedrag"Technologische vernieuwingen doen ook het consumentengedrag veranderen", zegt Patricia Cesens, voorzitter van BeCommerce. "Consumenten doen nu makkelijker aankopen online en op mobiele toestellen, maar ondernemers weten vaak niet goed hoe ze moeten omgaan met deze nieuwe ontwikkelingen." Goed 500 bedrijven werden ondervraagd. Het betreft vooral leden van BeCommerce, en dus bedrijven die sowieso al online actief zijn met een webshop. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat negen op de tien ondervraagden beschikken over een voor mobiele toestellen aangepaste website. Het aantal bedrijven met een eigen app ligt lager (38 procent). In 2011 had 29 procent van de ondervraagden een eigen app. (Belga/MI)