De winst van Tesla bedroeg 22 miljoen dollar, omgerekend ruim 20 miljoen euro. Een jaar geleden zetten het bedrijf nog een verlies van bijna 230 miljoen dollar in de boeken. Tesla meldde eerder deze maand al dat het afgelopen kwartaal flink meer wagens aan de man wist te brengen. Het bedrijf van ondernemer Elon Musk leverde 24.500 bolides af, 70 procent meer dan een kwartaal eerder.

Volgens financieel bestuurder Jason Wheeler kwam de winst er onder meer doordat er minder geïnvesteerd werd. 'We investeerden 400 miljoen dollar per kwartaal in 2015. Dit jaar komen we tot nu toe op 260 miljoen dollar aan investeringen per kwartaal.' In het vierde kwartaal gaan de investeringen weer fors hoger naar 1 miljard dollar. Het lijkt logisch dat de verliezen dan ook toenemen, maar Tesla laat de bestelde wagens voorfinancieren, waardoor er ook meer geld binnenkomt in die periode.

'Beste kwartaal ooit'

Volgens Musk is dit het beste kwartaal in de geschiedenis van het bedrijf en dat is goed nieuws, aangezien Tesla investeerders nodig heeft voor de toekomstplannen. Want tot nu toe produceert Tesla luxeauto's, maar door middel van flink wat investeringen wil het ook elektrische auto's naar de massa brengen. De 'betaalbare' Tesla Model 3 van 35.000 dollar gaat eind dit jaar in productie en daar is een flinke pot geld voor nodig omdat de productiecapaciteit omhoog moet wegens de vele pre-orders van de wagen. Om die wagen op tijd te kunnen leveren worden er miljarden geïnvesteerd in een nieuwe productielijn.

Deadlines gemist

Tesla heeft een lange geschiedenis van het missen van productiedeadlines en hoopt hier met de Model 3 een einde aan te maken. Dit is een flinke opdracht, want terwijl de meeste bedrijven in Silicon Valley uit kunnen breiden door wat code te schrijven en een paar servers bij te plaatsen, moet Tesla dure apparatuur aanschaffen en is de ontwikkeling van een wagen een pak ingewikkelder dan een app.

500.000 in 2018

Ondertussen is Tesla ook nog bezig met de bouw van de Gigafactory, een fabriek die de productie van lithium-ion batterijen wereldwijd moet verdubbelen wanneer de bouw klaar is. Dat is voor Tesla nodig, omdat het van plan is om in 2018 500.000 wagens van de band wil doen rollen. Ter vergelijking: in de tweede helft van dit jaar moeten er 50.000 auto's geleverd worden.

(ANP)

De winst van Tesla bedroeg 22 miljoen dollar, omgerekend ruim 20 miljoen euro. Een jaar geleden zetten het bedrijf nog een verlies van bijna 230 miljoen dollar in de boeken. Tesla meldde eerder deze maand al dat het afgelopen kwartaal flink meer wagens aan de man wist te brengen. Het bedrijf van ondernemer Elon Musk leverde 24.500 bolides af, 70 procent meer dan een kwartaal eerder.Volgens financieel bestuurder Jason Wheeler kwam de winst er onder meer doordat er minder geïnvesteerd werd. 'We investeerden 400 miljoen dollar per kwartaal in 2015. Dit jaar komen we tot nu toe op 260 miljoen dollar aan investeringen per kwartaal.' In het vierde kwartaal gaan de investeringen weer fors hoger naar 1 miljard dollar. Het lijkt logisch dat de verliezen dan ook toenemen, maar Tesla laat de bestelde wagens voorfinancieren, waardoor er ook meer geld binnenkomt in die periode.Volgens Musk is dit het beste kwartaal in de geschiedenis van het bedrijf en dat is goed nieuws, aangezien Tesla investeerders nodig heeft voor de toekomstplannen. Want tot nu toe produceert Tesla luxeauto's, maar door middel van flink wat investeringen wil het ook elektrische auto's naar de massa brengen. De 'betaalbare' Tesla Model 3 van 35.000 dollar gaat eind dit jaar in productie en daar is een flinke pot geld voor nodig omdat de productiecapaciteit omhoog moet wegens de vele pre-orders van de wagen. Om die wagen op tijd te kunnen leveren worden er miljarden geïnvesteerd in een nieuwe productielijn.Tesla heeft een lange geschiedenis van het missen van productiedeadlines en hoopt hier met de Model 3 een einde aan te maken. Dit is een flinke opdracht, want terwijl de meeste bedrijven in Silicon Valley uit kunnen breiden door wat code te schrijven en een paar servers bij te plaatsen, moet Tesla dure apparatuur aanschaffen en is de ontwikkeling van een wagen een pak ingewikkelder dan een app. Ondertussen is Tesla ook nog bezig met de bouw van de Gigafactory, een fabriek die de productie van lithium-ion batterijen wereldwijd moet verdubbelen wanneer de bouw klaar is. Dat is voor Tesla nodig, omdat het van plan is om in 2018 500.000 wagens van de band wil doen rollen. Ter vergelijking: in de tweede helft van dit jaar moeten er 50.000 auto's geleverd worden.(ANP)