‘Verwijder TripAdvisor-recensies na 2 jaar’

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Een houdbaarheidsdatum voor internetrecensies, daarvoor pleit Horeca-federatie Ho.Re.Ca Vlaanderen.

Een houdbaarheidsdatum voor internetrecensies, daarvoor pleit Horeca-federatie Ho.Re.Ca Vlaanderen.

“Eén slechte dag of zelfs overmacht kan een hoteluitbater eeuwig achtervolgen”, zegt Ho.Re.Ca Vlaanderen in Het Laatste Nieuws. De organisatie wijst op de problematiek van erg negatieve internetrecensies over hotels en restaurants op sites als TripAdvisor, Zoover en Booking. Niet het principe van de recensies op die websites wordt aangeklaagd, wel het permanente karakter ervan en de grote kans op misbruik.

“Iedereen kan zomaar uiterst positieve of negatieve kritiek over een horecazaak neerpennen, zonder er ooit een voet te hebben binnengezet”, klinkt het. Sommige Angelsaksische toeristen gebruiken TripAdvisor zelfs als chantagemiddel: “Betaal onze reis terug of we schrijven een slechte recensie op TripAdvisor.”

Ook kan een hotel of restaurant ook pech hebben, bijvoorbeeld wanneer er in 5 jaar oude recensies geklaagd wordt over de ‘lawaaierige buurt’, terwijl er in die periode gewoon even werken waren die nu al lang zijn afgerond. Of een hotel of restaurant kan zich doorheen de jaren hebben verbeterd op basis van de kritieken.

De Europese horecafederatie HOTREC en Ho.Re.Ca Vlaanderen vragen de overheid dan ook om een houdbaarheidsdatum in te stellen. Recensies die ouder zijn dan twee jaar zouden moeten verwijderd worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content