Vierde kwartaalwinst op rij voor autobouwer Tesla

Tesla Semi, de elektrisch aangedreven vrachtwagen van Tesla. © Tesla

Tesla heeft in het tweede kwartaal opnieuw winst geboekt. Het is het vierde trimester op rij waarin de maker van elektrische auto’s zwarte cijfers schrijft. Dat betekent dat het bedrijf kan worden opgenomen in de S&P 500-beursindex.

Tijdens de afgelopen periode, waarin Tesla de automaker werd met de hoogste beurswaarde, moest het bedrijf een deel van zijn fabrieken tijdelijk stilleggen vanwege coronamaatregelen. Topman Elon Musk maakte zich daar kwaad over. De onderneming stelt echter dat operationele verbeteringen ervoor zorgden dat de kosten lager waren en er toch winst geboekt kon worden. Ook sneed Tesla zelf in de kosten. Die stappen hebben de automaker naar eigen zeggen klaargestoomd voor een succesvolle tweede jaarhelft.

‘Half miljoen voertuigen’

Het bedrijf zag in de afgelopen drie maanden zijn hoeveelheid kasgeld toenemen met 535 miljoen dollar tot 8,6 miljard dollar. Dat geld gaat Tesla onder meer gebruiken om te investeren in een nieuwe Amerikaanse fabriek, de productiefaciliteit die het bedrijf bouwt bij Berlijn en de uitbreiding van de fabriek in Shanghai.

Mede met de productie van de kleinere SUV Model Y mikt het bedrijf er nog altijd op om meer dan 500.000 voertuigen af te leveren dit jaar. Dat doel is door de tijdelijke sluiting van de fabriek in het Californische Fremont wel lastiger te halen, geeft Tesla aan. De omzet van Tesla kwam uit op 6 miljard dollar, een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf boekte een nettowinst van 104 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder nog een verlies van 408 miljoen dollar.

Elektrische vrachtwagen

Tesla liet verder weten volgend jaar te beginnen met het leveren van zijn elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi. Dan moeten er ook Model Y-voertuigen van de band rollen in zowel Berlijn als Shanghai. De afdelingen die thuisbatterijen en zonnedaken maken, blijven een relatief klein onderdeel uitmaken van het bedrijf.

Partner Content