VIL onderzoekt uber voor pakjesdiensten

© BELGA

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) bekijkt met een studie of ook particulieren pakjes kunnen bezorgen. “Het project moet bedrijven mee voorbereiden indien crowd logistics doorbreekt”, klinkt de motivatie.

Na thuiskoks, taxiritten en klusjesdiensten komt een nieuwe sector in het vizier van de deeleconomie. Met het project “Crowd Logistics op” wil het VIL onderzoeken of ook gewone burgers pakketten kunnen bezorgen tijdens hun “normale” persoonlijke verplaatsing. Ook hier zou een technologieplatform hulp bieden.

Men wil onder meer weten welke businessmodellen haalbaar zijn, wie verantwoordelijk is voor het product, hoe het in de logistieke keten te integreren valt en wat de meerwaarde is voor zowel logistieke bedrijven als de maatschappij. Er komen impactanalyses en ook praktijktesten, in overleg met tien logistieke dienstverleners en verladers.

“Deze vorm van deeleconomie zou een potentiële oplossing kunnen zijn voor same-dayleveringen. Er zijn al een aantal bedrijven die ermee experimenteren, sommige al in een commercieel stadium”, klinkt het, verwijzend naar Uber Rush en Instacart (VS), Parcify (België) of zelfs MyWays van gevestigde waarde DHL (Zweden).

Het VIL beseft de kritiek op deeldiensten, dat particulieren een dienst uitvoeren zonder onderworpen te zijn aan zaken als vergunningen, sociale regels en verzekeringen. “De sector mag zeker de ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen”, zegt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het VIL. “Met dit project willen we er voor zorgen dat onze bedrijven ten minste voorbereid zijn indien crowd logistics doorbreekt. We willen de opportuniteiten aantonen in plaats van de bedreigingen.” (Belga/WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content