Vlaamse overheid ontvangt eerste e-facturen

. © iStock

Deze maand ontvangt de Vlaamse overheid haar eerste e-facturen. De invoering van elektronische facturatie past in de plannen van de Vlaamse regering om tegen 2017 alle facturatie digitaal te laten verlopen.

De Vlaamse overheid wil de elektronische facturatie stapsgewijs invoeren. De regering besliste eerder dat entiteiten van de Vlaamse overheid in staat moeten zijn om vanaf 1 januari 2015 e-facturen te ontvangen. Vanaf 1 januari 2017 moet elektronische facturatie de standaardprocedure zijn.

E-facturatie moet Vlaamse overheid helpen facturen beter op tijd te betalen

Volgens bestuurszaken.be, de site van het beleidsdomein Bestuurszaken, ontvangen deze maand ‘de drie voornaamste financiële systemen van de Vlaamse Overheid hun eerste e-facturen over het Mercuriusplatform’. Dat platform wordt beheerd door de federale overheidsdienst Fedict.

De invoering van elektronische facturatie moet voor de Vlaamse overheid niet alleen een daling van de administratieve lasten opleveren, maar moet er ook voor zorgen dat de Vlaamse overheid haar facturen beter op tijd gaat betalen.

Administratieve lastenvermindering van 4,8 miljoen euro

Jaarlijks ontvangt de Vlaamse overheid 700.000 facturen. Als die allemaal elektronisch zouden verlopen, zou dat voor de bedrijven een administratieve lastenvermindering betekenen van ruim 4,8 miljoen euro. Voor de overheid zelf zou er sprake zijn van een ‘efficiëntiewinst van 7,6 miljoen euro’, zo blijkt uit een berekening die huidig minister-president Geert Bourgeois in 2013 maakte als minister van Bestuurszaken. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content