Uit de nieuwe ICT-monitor van het Vlaams onderwijs, gepubliceerd in het onderwijsblad Klasse, blijkt dat het aantal computers in het Vlaams onderwijs gestegen is tegenover vijf jaar geleden. In het secundair onderwijs is er één computer per twee leerlingen beschikbaar, in het basisonderwijs één toestel per zes leerlingen. Maar vier procent van de onderwijzers in het lager onderwijs en 13 procent van de leerkrachten in het secundair onderwijs gebruikt de computer nooit in de klas.

Een gemiddelde Vlaamse secundaire school beschikt over één computer, laptop of tablet per twee leerlingen in het gewoon en één per drie leerlingen in het buitengewoon onderwijs. De pc/leerlingratio in het gewoon basisonderwijs scoort lager met één per zes leerlingen.

Verouderd

Het valt op dat het overgrote deel van het computerpark verouderd is, vooral in het basisonderwijs en in het buitengewoon secundair. Daar is meer dan de helft van de computers meer dan vier jaar oud. Slechts 11 procent van het computerpark is jonger dan 1 jaar.

Iets meer dan 70 procent van de leerkrachten gebruikt de computer regelmatig voor lesvoorbereidingen. Daartegenover staat dat de helft van de leerkrachten de computer maar een paar keer per jaar in de les gebruikt. Slechts 35 procent van secundaire leerkrachten gebruikt de computer met enige regelmaat. In het lager onderwijs gebruikt 4 procent van de leerkrachten de computer nooit. In het secundair gaat het om 13,4 procent. (Belga/MI)

Uit de nieuwe ICT-monitor van het Vlaams onderwijs, gepubliceerd in het onderwijsblad Klasse, blijkt dat het aantal computers in het Vlaams onderwijs gestegen is tegenover vijf jaar geleden. In het secundair onderwijs is er één computer per twee leerlingen beschikbaar, in het basisonderwijs één toestel per zes leerlingen. Maar vier procent van de onderwijzers in het lager onderwijs en 13 procent van de leerkrachten in het secundair onderwijs gebruikt de computer nooit in de klas. Een gemiddelde Vlaamse secundaire school beschikt over één computer, laptop of tablet per twee leerlingen in het gewoon en één per drie leerlingen in het buitengewoon onderwijs. De pc/leerlingratio in het gewoon basisonderwijs scoort lager met één per zes leerlingen. VerouderdHet valt op dat het overgrote deel van het computerpark verouderd is, vooral in het basisonderwijs en in het buitengewoon secundair. Daar is meer dan de helft van de computers meer dan vier jaar oud. Slechts 11 procent van het computerpark is jonger dan 1 jaar. Iets meer dan 70 procent van de leerkrachten gebruikt de computer regelmatig voor lesvoorbereidingen. Daartegenover staat dat de helft van de leerkrachten de computer maar een paar keer per jaar in de les gebruikt. Slechts 35 procent van secundaire leerkrachten gebruikt de computer met enige regelmaat. In het lager onderwijs gebruikt 4 procent van de leerkrachten de computer nooit. In het secundair gaat het om 13,4 procent. (Belga/MI)