Vlaming betaalt zelden voor apps

Pieterjan Van Leemputten

Slechts een fractie van de apps die we installeren zijn betalend. Al zijn jongeren in bepaalde omstandigheden wel te verleiden tot een aankoop.

Masterstudente Nieuwe Media & Maatschappij Lisa Riti onderzocht samen met iMinds in welke mate mensen betalen voor apps en of ze open staan voor reclame. Daaruit blijkt dat er slechts voor één procent van de geïnstalleerde apps wordt betaald.

Tegelijk ontdekte ze dat apps voor sociale netwerken en informatie (bijvoorbeeld van nieuwssites) het populairst zijn, maar dat men bij die laatste groep het meest negatief staat tegenover reclame.

Een tweede fase van het onderzoek, waarbij vooral digital natives online ondervraagd werden, stelt dat jonge mediagebruikers apps met reclame verkiest boven betalende apps als er geen volledig gratis alternatief is. Wel staan digital natives meer open voor in-app aankopen dan voor het betalen van een app vooraleer ze te kunnen installeren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content