De PAL-V Liberty is een gyrokopter, een voertuig dat lijkt op een helikopter maar een rotor heeft zonder motor. Het toestel heeft een startbaan nodig omdat de rotoren pas snelheid krijgen door langsstromende lucht, en kan dus niet verticaal opstijgen. Volgend jaar worden de laatste testvluchten uitgevoerd en PAL-V hoopt dat de Liberty vanaf 2022 in Europa mag vliegen.

Landingsbanen bij afritten

De rotorbladen van de Liberty kunnen ook worden ingeklapt, zodat het toestel op de openbare weg kan rijden. Volgens een woordvoerder van PAL-V voert het bedrijf ook al gesprekken met Nederlandse gemeenten om in de toekomst landingsbanen van ongeveer 300 meter te bouwen bij afritten van snelwegen.

Wanneer het bedrijf alle goedkeuringen heeft ontvangen, wordt de Liberty in productie genomen. Naar verwachting kunnen de eerste modellen in 2023 aan klanten worden geleverd. In Nederland heeft PAL-V er al meer dan dertig verkocht. De eerste gelimiteerde versie kost een half miljoen euro.

De PAL-V Liberty., PAL-V
De PAL-V Liberty. © PAL-V
De PAL-V Liberty is een gyrokopter, een voertuig dat lijkt op een helikopter maar een rotor heeft zonder motor. Het toestel heeft een startbaan nodig omdat de rotoren pas snelheid krijgen door langsstromende lucht, en kan dus niet verticaal opstijgen. Volgend jaar worden de laatste testvluchten uitgevoerd en PAL-V hoopt dat de Liberty vanaf 2022 in Europa mag vliegen.De rotorbladen van de Liberty kunnen ook worden ingeklapt, zodat het toestel op de openbare weg kan rijden. Volgens een woordvoerder van PAL-V voert het bedrijf ook al gesprekken met Nederlandse gemeenten om in de toekomst landingsbanen van ongeveer 300 meter te bouwen bij afritten van snelwegen.Wanneer het bedrijf alle goedkeuringen heeft ontvangen, wordt de Liberty in productie genomen. Naar verwachting kunnen de eerste modellen in 2023 aan klanten worden geleverd. In Nederland heeft PAL-V er al meer dan dertig verkocht. De eerste gelimiteerde versie kost een half miljoen euro.