Volkswagen Group wil van auto geen datamonster maken

De Volkswagen Group zet in op de verdere digitalisering van automobiel industrie. Dat schrijft Dutch IT-Channel. Daarvoor trekt het Duitse concern meer geld uit en worden meer mensen aangenomen in het kader van het traject ‘Future Tracks’.

De Volkswagen Group zet in op de verdere digitalisering van automobiel industrie. Dat schrijft Dutch IT-Channel. Daarvoor trekt het Duitse concern meer geld uit en worden meer mensen aangenomen in het kader van het traject ‘Future Tracks’. Verder werk Volkswagen Group aan de visie ‘James 2025’ waarin een IT-centrisch dashboard van de toekomst voor auto’s wordt ontwikkeld. Dat zei Voorzitter Martin Winterkorn van de Volkswagen Group tijdens de opening van de it-vakbeurs CeBIT 2014 in Hannover.

Monster

Auto’s worden slimmer en veiliger doordat de automotive en IT-sector nauwer samenwerken, onder andere rond intelligente mobiele netwerken waarbij sensoren data uitwisselen. Volgens Winterkorn zijn de auto’s van vandaag rijdende computers met gemiddeld 1,5 kilometer aan bekabeling, 50 control units met een kracht van 20 pc’s. De hoeveelheid data moet goed worden beheerd en beveiligd. “Maar een auto mag nooit veranderen in een datamonster. Ik zeg ‘ja’ tegen Big Data, security en gebruiksgemak. Maar ‘nee’ tegen paternalisme en Big Brother.”

Connected CarVolkswagen heeft wereldwijd 9300 IT-specialisten in dienst en investeert per jaar 3,8 miljard euro in Informatie Technologie. Volkswagen IT Group toont tijdens de CeBIT 2014 thema’s zoals de Connected Car en Electro-Mobility.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content