Onder de noemer 'Drive Me' gaat Volvo tegen 2017 een proefproject opstarten met een honderdtal zelfrijdende wagens. De auto's zullen in en rond Göteborg een afstand van ongeveer 50 kilometer overbruggen, en dit zonder bestuurder.

De zelfrijdende auto's zullen op openbare wegen losgelaten worden, en tussen het gewone stadsverkeer rondrijden. Op die manier krijgen ze onder meer te maken met file- en parkeerproblemen.

Verkeerssituaties oplossen

"De wagens moeten in staat zijn alle mogelijke verkeerssituaties zelf op te lossen", aldus Erik Coelingh, technisch specialist bij Volvo Car Group. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk worden voor automobilisten om uit te stappen en hun wagen zelf een parking en een vrij plaatsje te laten zoeken.

Het project - een samenwerking tussen Volvo en de Zweedse transportadministratie, het Lindholmen Wetenschapspark en het gemeentebestuur van Göteburg - wordt dus pas in 2017 operationeel, maar een groot deel van het onderzoek gebeurt volgend jaar al. Dan wordt namelijk de technologie op punt gezet.

Proefproject met zelfrijdende wagens in Brussel loopt vertraging op

Ook Google en Mercedes zijn al aan het experimenteren met zelfrijdende wagens. In Brussel ambieerde men vorig jaar eveneens een proefproject met zulke auto's, maar dit loopt vertraging op omdat de Belgische wetgeving nog geen voertuigen zonder bestuurders op de openbare weg toelaat. (Belga/MI)

Onder de noemer 'Drive Me' gaat Volvo tegen 2017 een proefproject opstarten met een honderdtal zelfrijdende wagens. De auto's zullen in en rond Göteborg een afstand van ongeveer 50 kilometer overbruggen, en dit zonder bestuurder. De zelfrijdende auto's zullen op openbare wegen losgelaten worden, en tussen het gewone stadsverkeer rondrijden. Op die manier krijgen ze onder meer te maken met file- en parkeerproblemen. Verkeerssituaties oplossen"De wagens moeten in staat zijn alle mogelijke verkeerssituaties zelf op te lossen", aldus Erik Coelingh, technisch specialist bij Volvo Car Group. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk worden voor automobilisten om uit te stappen en hun wagen zelf een parking en een vrij plaatsje te laten zoeken. Het project - een samenwerking tussen Volvo en de Zweedse transportadministratie, het Lindholmen Wetenschapspark en het gemeentebestuur van Göteburg - wordt dus pas in 2017 operationeel, maar een groot deel van het onderzoek gebeurt volgend jaar al. Dan wordt namelijk de technologie op punt gezet. Proefproject met zelfrijdende wagens in Brussel loopt vertraging opOok Google en Mercedes zijn al aan het experimenteren met zelfrijdende wagens. In Brussel ambieerde men vorig jaar eveneens een proefproject met zulke auto's, maar dit loopt vertraging op omdat de Belgische wetgeving nog geen voertuigen zonder bestuurders op de openbare weg toelaat. (Belga/MI)