VS reguleert commerciële drones

. © BELGA
Pieterjan Van Leemputten

Een nieuwe reeks regels moet het commercieel gebruik van drones in de VS mogelijk maken in de VS. Al blijven bepaalde zaken, zoals pakjes afleveren per drone, voorlopig verboden.

De voorlopige versie van de regels stellen als voornaamste beperking dat een drone altijd in het gezichtsveld van de piloot of een visuele waarnemer moet vliegen. Je moet het toestel dus altijd kunnen zien zonder hulpmiddelen (met uitzondering van brillen en lenzen).

Ook de dimensies waarin je mag vliegen zijn beperkt, zo mogen commerciële toestellen niet sneller dan 100 mijl per uur (160 km/u) vliegen en niet hoger dan 152 meter gaan. Tegelijk is het niet toegestaan dat één piloot meerdere toestellen tegelijk bestuurt. Wel mag je per drone meerdere mensen inzetten als visuele waarnemer.

Wie een drone professioneel bestuurt mag dat enkel overdag en uit de buurt van omstaanders. Dat wil zeggen dat je als nieuwsorganisatie niet zomaar over een groep mensen mag vliegen om hen te filmen. Tegelijk moet hij of zij ook minstens 17 jaar oud zijn en een certificaat behalen via een kennistest.

Het gaat om een voorlopige versie van de regels die de Amerikaanse FAA, Federal Aviation Administration, heeft opgesteld. Die staat nu zestig dagen lang open voor commentaren waarna er een finale versie volgt. De drone wint aan populariteit, maar naast speelgoed en militaire doeleinden, wachten bedrijven vandaag op een wetgeving die hen toelaat om de onbemande vliegtuigen commerciëel in te zetten.

België werkt aan wetgevend kader

Ook in België wachten we nog steeds op een wettelijk kader voor professioneel gebruik. Minister Jacqueline Galant, onder meer verantwoordelijk voor Belgocontrol en Mobiliteit, liet begin dit jaar verstaan dat ze werk wil maken van een wetgevend kader.

Geen pakjeslevering

De Amerikaanse regels zijn volgens Reuters momenteel wel een streep door de rekening voor Amazon. Zo laten de regels niet toe dat onbemande vliegtuigen pakjes voor je deur afleveren. Ook het inspecteren van pijplijnen is moeilijk met dit kader. Al zegt de FAA zelf dat de regels, die al tien jaar in de maak zijn, nog kunnen evolueren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content