Waarom Belgische websites te vaak onzichtbaar zijn op internet

© iStock

De ontwikkelaars van websites in België maken te weinig gebruik van moderne middelen om hun zichtbaarheid te verhogen. In vergelijking met andere landen bengelen we achteraan het peloton.

Dat blijkt uit onderzoek van de Brusselse internetstartup Woorank, die wereldwijd meer dan 2.000.000 websites analyseerde.

Elke maand passeren meer dan 100.000 websites door de gratis analysetool van Woorank. Met behulp van ‘big data’-technieken vergeleek het snelgroeiende bedrijf 79 online-parameters van websites uit 15 verschillende landen. Per onderzocht land beschikte Woorank over de gegevens van minstens 20.000 websites.

Werk aan de winkel

Naast België en enkele buurlanden, zijn de Verenigde Staten, Rusland, India en Brazilië in de studie opgenomen. In de algemene score eindigt België net voor Zwitserland op de voorlaatste plaats. De Engelstalige landen scoren het best, met de VS, het Verenigd Koninkrijk en India op 1, 2 en 3.

“Belgische bedrijven maken nog niet genoeg gebruik van digitale marketingtechnieken”, is de uitleg van Jean Derély, de CEO van Woorank. “In de VS beseft men beter het belang van hoog eindigen in de Google zoekresultaten. Maar dat is goed nieuws voor de werkgelegenheid in de Belgische digitale agentschappen: er is nog veel werk aan de winkel.”

Meer mobiel, meer analyse

Woorank groepeerde de parameters in vier categorieën. Daaruit blijkt dat Belgische websites niet genoeg zijn aangepast voor mobiele devices, te weinig gedeeld kunnen worden op sociale media, moeilijk terug te vinden zijn via zoekrobots en te weinig gebruik van analysetools om het gedrag van hun surfers te bestuderen. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content