Waarom Google Glass faalde

Sergey Brin © Reuters

Het team van Google X Labs heeft geprobeerd een vroegtijdige introductie van de slimme bril tegen te houden, maar dat was tegen de zin van grote baas Sergey Brin.

‘Het team binnen Google X wist dat Glass nog lang niet geschikt was voor prime time’, zegt een oud-medewerker van Google X Labs aan The New York Times. Sergey Brin, baas van het geheime onderzoekslab en medeoprichter van Google, stond er echter op dat het grote publiek in 2013 zou kennismaken met de nieuwe manier om informatie te consumeren en te verzamelen. Zijn idee was dat de feedback van een geselecteerde groep kon helpen de ontwikkeling van het product te verbeteren.

Slechte communicatie

Maar Brin heeft de communicatie niet goed aangepakt. Journalisten kregen het idee te maken te hebben met een bijna afgewerkt consumentenproduct, in plaats van een zeer vroege bètatest.

In plaats van dat het product de gewenste feedback kreeg, werd het afgebrand. Google Glass werd her en der afgeschilderd als ‘het slechtste product ooit’ en ‘een eenvoudig gereedschapje om onopgemerkt waardevolle informatie mee te stelen.’

Gedesillusioneerd team

Het gevolg was dat zelfs een aantal leden van het Google X-team, die de basis hadden gelegd voor Google Glass, teleurgesteld het bedrijf verlieten.

Als consumentenproduct heeft Google Glass dus schijnbaar afgedaan. Dat betekent echter niet dat er geen nieuw leven weggelegd is voor de augmented realitybril voor zakelijke toepassingen.

Onder leiding van ex-Appletopman Tony Fadell gaat Google dat traject nu verder uitwerken.

Bron: Automatiseringgids

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content