Kristof Van der Stadt

Waarom koopt Microsoft LinkedIn?

Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Surprise! Die bal zagen we niet aan komen. Microsoft koopt het grootste zakelijke sociale netwerk. Wat is Microsoft van plan met LinkedIn?

Surprise! Die bal zagen wij ook niet aan komen. Microsoft koopt het grootste zakelijke netwerk en heeft daar 26,2 miljard dollar voor over. Een extraatje van 49,5 procent bovenop de laatste beurskoers van LinkedIn. Die koers kreeg trouwens in februari een fikse knauw na tegenvallende resultaten en omzetvoorspellingen. Vorig boekjaar sloot LinkedIn af met 3 miljard omzet en een nettoverlies van 373 miljoen dollar. Ter vergelijking: Microsoft draait een jaaromzet van 93,6 miljard dollar en ruim 12 miljard winst.

Dé hamvraag die iedereen zich stelt is of die hoge overnameprijs gerechtvaardigd is. Bij zo’n grote overnames volgt het enige juiste antwoord meestal pas na enkele jaren – the proof of the pudding is in the eating, weet u wel – maar duidelijk is wel dat Microsoft met LinkedIn heel wat kaarten koopt die het op tafel kan gooien.

Waarom koopt Microsoft LinkedIn?

Sociaal?

LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Op ‘social’ vlak moet Microsoft al lang met lede ogen aankijken hoe spelers als Facebook (ondertussen inclusief Instagram en Whatsapp)en Google de markt ingepikt hebben en er hun advertenties slijten. Tegen nieuwkomers als Snapchat heeft het bedrijf al helemaal geen verhaal, en daar gaat ook de LinkedIn-overname niets aan veranderen. Hoewel het wel een mobiel opstapje kan zijn. Op mobiel vlak staat Microsoft nergens – denk nog maar aan de mislukte Nokia-overname – maar LinkedIn wordt wél volop op smartphones en tablets gebruikt: meer dan de helft van de 433 miljoen gebruikers opent de LinkedIn-app op hun mobiel device. De hefboom die Microsoft zoekt om een relevante speler te worden in software en diensten op de smartphone?

Zakelijk?

Misschien. Al zullen die stukjes software dan vooral werkinstrumenten zijn. Microsoft staat sterk in de zakelijke wereld, en ik geloof dat in deze overname de nadruk zeker op het zakelijke ligt. Het lijkt mij voor de hand te liggen dat de Exchange-omgeving, de Outlook-mail en kalenderomgeving op termijn geïntegreerd zal worden met LinkedIn. Ook de Skype for Business toepassing kan hier mooi aan gekoppeld worden. Het voordeel? Eén contactpersoon over alle toepassingen heen.

Ook de overige Office 365 – de online kantoorsuite van Microsoft met gekende tools als Word en Powerpoint – is een logische match. Powerpoint-presentaties kan je trouwens nu al in LinkedIn kwijt sinds LinkedIn vier jaar geleden de succesvolle zakelijke start-up Slideshare overnam voor een luttele 118,8 miljoen dollar.

Microsoft heeft met Dynamics ook een oerdegelijke crm-toepassing in handen waarin bijvoorbeeld verkopers hun klantendatabase en transacties onderhouden. Als de softwareleverancier er in slaagt om dit handig te verrijken met LinkedIn-gegevens, dan kan die verkoper bijvoorbeeld veel meerwaarde krijgen waardoor het adresboekje van weleer een slimme verkoopstool wordt. Misschien wel in die mate dat die verkoper geen nood meer heeft aan een oplossing als Salesforce? Een combinatie van Dynamics en LinkedIn en het Azure-cloudaanbod van Microsoft heeft in theorie toch dat potentieel.

Een slimme integratie van LinkedIn met Microsoft Dynamics en Office 365 kan misschien Salesforce buitenspel zetten.

Netwerk?

Maar laat ons ook niet vergeten dat LinkedIn in eerste instantie een netwerk is met héél wat gebruikers. 433 miljoen om precies te zijn. Een netwerk waar ongetwijfeld méér activiteit uit te halen valt. Een vernieuwd LinkedIn zou zeker de concurrentie kunnen aangaan met de zakelijke sociale netwerken van de nieuwste generatie zoals Slack (2,7 miljoen gebruikers) of Symphony. Ook dat andere grote Amerikaanse bedrijf Cisco heeft trouwens al zo’n tool – ook wel eens een e-mailkiller genoemd – in de aanbieding onder de merknaam Spark. Microsoft kocht trouwens vier jaar geleden al een ‘interne’ social networking tool: Yammer. Van Yammer horen we maar bitter weinig meer, en dat is doorgaans geen goed teken.

Data?

“Het saaiste netwerk” hoor ik vaak over LinkedIn spreken. Afgaande op de algemene look en het gebrek aan kattenfoto’s is dat ook zo. Maar onder die ogenschijnlijk saaie motorkap zit héél wat. Ik heb LinkedIn altijd als een onontgonnen goudmijn gezien. Het bedrijf zit op een ongelofelijke berg data van de gebruikers en kan perfect in kaart brengen hoe het personeel van bedrijf X samengesteld is, of hoeveel verkopers van bedrijf Y overgestapt zijn naar de concurrent. Wat is ieders expertise? Grote, persoonlijke verwezenlijkingen en ambities?

Toegegeven, het saaiste netwerk, maar wel een onontgonnen goudmijn vol data.

LinkedIn is de grootste ‘levende’ cv-database. Met de juiste analysetools kan ongetwijfeld de kans vergroot worden dat een werkgever een betere match vindt voor de vacature die hij wil invullen. 433 miljoen gebruikers, slechts 2 miljoen betalende ‘premium’-gebruikers: ongetwijfeld voor een groot deel de professionele rekruteerders die zo graag vertoeven op het netwerk.

Misschien wordt dat nog het grootste vraagstuk. Gaat Microsoft de kaart van analyse en big data nog op tafel gooien, en eindelijk een manier vinden om volop munt te slaan uit die berg aan gegevens? Microsoft-ceo Satya Nadella heeft in ieder geval véél in handen nu. Benieuwd of Microsoft die kaarten ook gaat kunnen uitspelen, want het overnamepalmares van de jongste jaren oogt niet fraai.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content