Wat er gebeurt als u álles zou liken op Facebook

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Mat Honan, een journalist van het technologietijdschrift Wired, wilde achterhalen wat er zou gebeuren als je werkelijk álles uit je Facebook-tijdlijn zou liken. “Het resultaat was dramatisch”, zegt hij.

Facebook gebruikt gecompliceerde algoritmes om, aan de hand van uw gedrag op de sociale netwerksite (en op andere sites over het hele wereldwijde web), te bepalen wat er in uw nieuwsfeed verschijnt.

Mat Honan – een redacteur van het technologietijdschrift Wired, die Apple ooit dreef tot het beter beveiligen van zijn Apple-ID met een artikel over hacking – wilde nagaan hoe zijn Facebookervaring zou veranderen als hij bij álles wat hij tegenkwam op de vind ik leuk-knop zou drukken. Op één overlijdensbericht na, likete hij gedurende 48 uur elke post op zijn tijdlijn. “De resultaten waren dramatisch”, aldus Honan in Wired.

Een eindeloze loop van ‘relateds’

Eerst kwam de journalist in een nagenoeg eindeloze loop van ‘relateds’ terecht; content die verwant is aan de content die je leuk vindt. Like je één artikel, dan vervangt Facebook het door een soortgelijk ander stuk. Nadat Honan vier van die artikels leuk bevonden had, kreeg hij er onmiddellijk vier nieuwe voorgeschoteld, en daarna nog vier nieuwe, en nog vier. Hij besloot de eerste vier te liken, en er dan toch mee op te houden.

Geen ‘menselijke’ posts meer

In heel korte tijd kreeg de nieuwsfeed van Mat Honan volgens hem een heel ander karakter. Een uur ver in zijn like-avontuur, waren er al vrijwel geen berichten van vrienden meer in zijn feed te bespeuren, enkel nog van merken en nieuwsbronnen. Ook de content mills kwamen bovendrijven.

“Een tempel van provocatie”

Nadat Honan een pro-Israëlisch bericht over Gaza geliket had, werd zijn feed plots heel “rechts getint”. Er dook bijvoorbeeld een anti-immigrantenpagina op. Hij likete het allemaal.
Facebook werd “een tempel van provocative”, aldus Mat Honan.

Stomme posts

Naast een politieke toon, kreeg zijn tijdlijn op een gegeven moment een heel “stomme” toon, met Buzzfeed-posts over dansende mannen, Katy Perry’s achtergronddanser en foto’s van een op Jay-Z lijkende baby. “Sensationele rotzooi, maar ik likete het allemaal”, legt Honan uit.

De mobiele tijdlijn verschilt radicaal van de webversie

Nog een vaststelling die Honan deed, is dat zijn tijdlijn er in de mobiele Facebookversie helemaal anders uitzag dan in de webversie – ook als hij ze op hetzelfde moment opende. Op zijn smartphone kreeg hij enkel ads en verhalen van websites te zien, terwijl er op de desktop toch nog berichten van vrienden verschenen.

Grote impact op de nieuwsfeeds van vrienden

Wat Honan echter het meest van al verraste, was de impact van zijn like-gedrag op de nieuwsfeeds van zijn vrienden. Hun tijdlijnen kwamen bol te staan van artikels die hij geliket had. “Mijn nieuwsfeed bevat voor 70 procent dingen die Mat heeft geliket”, verklaart één van zijn Facebook-vrienden.

Uiteindelijk werd Mat Honan zelfs gecontacteerd door iemand die voor Facebook werkt. Die wilde hem in contact brengen met het PR-departement van de sociale netwerkreus.

Tegen die tijd was Honan echter al gestopt met liken. Hij probeerde nog te tellen hoeveel dingen hij de afgelopen 48 uur een thumbs-up had gegeven, maar zijn activiteitenlog was niet meer te overzien. Er stonden zeker meer dan duizend dingen op zijn Likes-pagina, zegt hij.

“Door alles te liken, heb ik Facebook veranderd in een plaats waar er niks meer was dat ik leuk vond”, besluit Honan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content