Webwinkel Azur.be neemt Proxis.be over

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De onlinemediawinkel Azur.be neemt concurrent Proxis.be over. Beide websites werden al samengevoegd tot één nieuwe webwinkel.

Medio, het bedrijf dat Azur.be uitbaat, neemt de webwinkel van concurrent Proxis over. Beide websites werden reeds samengevoegd tot één nieuwe webwinkel die onder de naam ‘proxis.be & azur.be’ onder meer cd’s, dvd’s en boeken aan de man brengt.

Dat Medio niet meteen één merknaam schrapt, is allicht ingegeven door de ruime naamsbekendheid van beide merken. Azur en Proxis hebben elk immers een flink stuk geschiedenis geschreven in de Belgische e-commerce.

Beide websites werden al in 1997 opgericht op een moment dat de opmars van het internet in ons land nog moest beginnen. Azur werd door de Gentse uitgever Snoeck-Ducaju opgericht, die het een jaar later al verkocht aan Sydes: de investeringspoot van de toenmalige Vlaamse Uitgeversmaatschappij (VUM) die ondertussen Corelio heet. Proxis van zijn kant nam in 2001 de Club-boekenwinkels over. Ongeveer gelijktijdig verkocht de VUM ook al de helft van de aandelen van Azur aan Standaard Boekhandel. In 2002 werd Azur even helemaal stopgezet, waarna Medio, een verdeler van boeken en dvd’s aan bibliotheken en bedrijven, het overnam.

Het samengaan van beide webwinkels is ongetwijfeld ook ingegeven door de toegenomen concurrentie. Sinds enige tijd mikt met name het Nederlandse bol.com steeds nadrukkelijker op de Belgische markt. Maar ook andere concurrenten stunten regelmatig met speciale promoties. Het Amerikaanse Amazon verzendt via de Duitse en Britse website ook gratis naar België onder bepaalde voorwaarden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content