Na een week waren de technische problemen bij Coronalert sinds gisteren van de baan: versie 1.11.2 zorgde er voor dat de 'blootstellingschecks' opnieuw binnenrolden in de Android-app. Op iOS deed het probleem zich niet voor. Het gaat om de gegevens die jouw persoonlijk besmettingsrisico inschatten. De problemen waren ontstaan na de aankoppeling met de Europese server. Maar vanochtend kreeg onze redactie opnieuw meldingen dat de gegevens niet meer doorkomen.

Bart Preneel - mede-ontwikkelaar van Coronalert - bevestigt dat er opnieuw problemen zijn in Android, maar wijst deze keer naar Google. "Er is een nieuw probleem met de Exposure Notification API voor Android - niet gerelateerd aan de connectie met de EU-server. Het probleem zit bij Google", klinkt het. Het probleem zorgt er voor dat de Android-app dus opnieuw géén updates meer ontvangt van hoogrisicocontacten. Testresultaten worden wel nog ingeladen, zo benadrukt Preneel.

Wereldwijd probleem

Ook de Duitse corona-app Corona-Warn - die een blauwdruk voor de Belgische app was - is getroffen door het probleem. In de Duitse pers bevestigt ontwikkelaar SAP de problemen. "Dit is te wijten aan het Exposure Notification Framework van Google", zo klinkt het ook daar. Google werd op de hoogte gebracht, maar het is nog onduidelijk hoe lang een oplossing op zich gaat laten wachten. SAP ontwikkelde de app in Duitsland samen met Deutsche Telekom. In België tekenden Devside en Ixor voor de ontwikkeling van Coronalert, waarbij ze vertrokken vanuit de Duitse broncode.

Ondertussen is duidelijk dat het om een wereldwijd probleem gaat dat alle corona-apps treft die werken met de API van Google. "We zijn op de hoogte van het probleem met Android-apps die zijn ontwikkeld met het Android Exposure Notifications System. Onze ingenieurs onderzoeken het probleem en werken hard aan een oplossing", reageert Michiel Sallaets van Google.

Update 14/01, 8u

Google heeft het wereldwijde softwareprobleem opgelost. De updates in de Belgische app rollen dus ook opnieuw binnen.

Na een week waren de technische problemen bij Coronalert sinds gisteren van de baan: versie 1.11.2 zorgde er voor dat de 'blootstellingschecks' opnieuw binnenrolden in de Android-app. Op iOS deed het probleem zich niet voor. Het gaat om de gegevens die jouw persoonlijk besmettingsrisico inschatten. De problemen waren ontstaan na de aankoppeling met de Europese server. Maar vanochtend kreeg onze redactie opnieuw meldingen dat de gegevens niet meer doorkomen.Bart Preneel - mede-ontwikkelaar van Coronalert - bevestigt dat er opnieuw problemen zijn in Android, maar wijst deze keer naar Google. "Er is een nieuw probleem met de Exposure Notification API voor Android - niet gerelateerd aan de connectie met de EU-server. Het probleem zit bij Google", klinkt het. Het probleem zorgt er voor dat de Android-app dus opnieuw géén updates meer ontvangt van hoogrisicocontacten. Testresultaten worden wel nog ingeladen, zo benadrukt Preneel.Ook de Duitse corona-app Corona-Warn - die een blauwdruk voor de Belgische app was - is getroffen door het probleem. In de Duitse pers bevestigt ontwikkelaar SAP de problemen. "Dit is te wijten aan het Exposure Notification Framework van Google", zo klinkt het ook daar. Google werd op de hoogte gebracht, maar het is nog onduidelijk hoe lang een oplossing op zich gaat laten wachten. SAP ontwikkelde de app in Duitsland samen met Deutsche Telekom. In België tekenden Devside en Ixor voor de ontwikkeling van Coronalert, waarbij ze vertrokken vanuit de Duitse broncode.Ondertussen is duidelijk dat het om een wereldwijd probleem gaat dat alle corona-apps treft die werken met de API van Google. "We zijn op de hoogte van het probleem met Android-apps die zijn ontwikkeld met het Android Exposure Notifications System. Onze ingenieurs onderzoeken het probleem en werken hard aan een oplossing", reageert Michiel Sallaets van Google.Google heeft het wereldwijde softwareprobleem opgelost. De updates in de Belgische app rollen dus ook opnieuw binnen.