Wereldwijde tabletmarkt groeit met elf procent

Pieterjan Van Leemputten

Het aantal verscheepte tablets blijft toenemen. De start van het schooljaar heeft zijn impact niet gemist. Apple blijft de grootste, maar verliest wel in absolute cijfers.

In het derde kwartaal zijn er wereldwijd 58,8 miljoen tablets verscheelt, dat zegt analistenbureau IDC op basis van voorlopige cijfers. Dat zijn er 11,5 procent meer dan een jaar geleden en 11,2 procent meer dan in het tweede kwartaal.

Als we per merk kijken dan blijft de iPad de populairste tablet met een marktaandeel van 22,8 procent. Al zakt het aantal verscheepte tablets voor Apple wel van 14,1 miljoen naar 12,3 miljoen. Samsung neemt 9,9 procent van de markt op zich, goed voor 9,9 miljoen tablets. Asus volgt op de derde plaats (3,5 miljoen units, 6,5 procent marktaandeel) en Lenovo heeft met drie miljoen toestellen 5,7 procent van de markt in handen.

Top Five Tablet Vendors, Shipments, Market Share, and Year-Over-Year Growth, Third Quarter 2014 (Preliminary Results, Shipments in millions)
Vendor 3Q14 Unit Shipments 3Q14 Market Share 3Q13 Unit Shipments 3Q13 Market Share Year-over-Year Growth
1. Apple 12.3 22.8% 14.1 29.2% -12.8%
2. Samsung 9.9 18.3% 9.3 19.3% 5.6%
3. ASUS 3.5 6.5% 3.6 7.4% -0.9%
4. Lenovo 3.0 5.7% 2.3 4.8% 30.6%
5. RCA 2.6 4.9% 0.9 1.8% 194.0%
Others 22.5 41.8% 18.1 37.4% 24.4%
Total 53.8 100.0% 48.3 100.0% 11.5%

Voor het eerst duikt het vrij onbekende RCA op in de top vijf (2,6 miljoen units, 4,9 procent marktaandeel). Deze tabletfabrikant kan sterke verkoopcijfers voorleggen door een succesvolle back-to-school campagne in de VS, gecombineerd met retailers die al in het derde kwartaal hun inkopen doen voor Black Friday (28 november).

IDC merkt op dat er buiten de top 5 veel goedkope tabletproducenten die ook veel toestellen verkopen. Maar in termen van omzet of winst zijn dat niet zozeer hoogvliegers.”Goedkope tabletmakers verkopen veel tablets, maar het zijn topmerken als Apple die het geld binnenhalen,” zegt Jitesh Ubrani, senior research analyst bij IDC. “Een tablet van rond de honderd dollar is gewoonweg niet houdbaar en Apple weet dat. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze zich geen zorgen maken over verwatering van hun marktaandeel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content