Werknemers Stefanini staken

Bij het callcenter Stefanini in Evere, dat voornamelijk voor Belgacom werkt, wordt vandaag vanaf 10 uur opnieuw gestaakt. Het bedrijf speelde vorige week het contract met de telecomgigant kwijt, waardoor 182 van de 240 banen verdwijnen.

Bij het callcenter Stefanini in Evere, dat voornamelijk voor Belgacom werkt, wordt vandaag vanaf 10 uur opnieuw gestaakt. Het bedrijf speelde vorige week het contract met de telecomgigant kwijt, waardoor 182 van de 240 banen verdwijnen.

Reden voor de afvloeiingen is het feit dat telecombedrijf Belgacom het contract met Stefanini niet zal verlengen. “Stefanini had zijn business op één klant gebouwd”, laakt secretaris Geert Haverbeke van de socialistische vakbond. “Er was bovendien geen sociaal luik opgenomen in het contract, en Stefanini heeft nooit voorzieningen aangelegd. Het management kende zichzelf ondertussen wel bonussen toe.”

Vrijdag ging het personeel al eens in staking, maar zaterdag en zondag werden opnieuw oproepen beantwoord. Vandaag om 10 uur gaat een nieuwe staking in, die de hele dag zal duren. “De directie lijkt niet van plan om ook maar één van onze eisen in te willigen”, zegt Jan Meeuwens van vakbond BBTK zondag. “We vragen een sociaal plan, de minimumuitkering plus nog iets extra, maar dat willen ze niet geven.”

Het management van Stefanini zou geen sociaal luik hebben opgenomen in het contract met Belgacom en zelf nooit voorzieningen hebben aangelegd. Intussen kenden de bestuurders zichzelf wel bonussen toe. “Ons laatste aanbod was dat de directie die bonussen zou terugstorten om ze te gebruiken voor een sociaal plan, maar dat werd weggelachen”, aldus Meeuwens.

Het personeel trekt daarom vandaag naar de Belgacomtoren, waar een delegatie zal worden ontvangen. “We willen dat Belgacom het ontslagen personeel onderbrengt in andere callcenters, binnen redelijke geografische grenzen en aan een gelijkaardig loon”, zegt de vakbondsman.

Vacatures Belgacom legt in een reactie uit dat het met eigen callcenters werkt, plus 5 à 6 externe bedrijven om bij te springen. “Het contract met Stefanini wordt niet verlengd door een samenspel van factoren”, zegt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. De kostprijs zou daarbij niet doorslaggevend geweest zijn. Of de staking bij het callcenter in Evere gevolgen zal hebben voor de dienstverlening, valt volgens Margot nog moeilijk te zeggen.

Belgacom wijst er ook op dat er meer dan 200 vacatures zijn in het eigen callcenter en bij de externe partners, waardoor de betrokken Stefanini-medewerkers wellicht snel weer aan het werk zullen kunnen. “Zij hebben bovendien een voetje voor”, zegt Margot. “Misschien kunnen ze betere voorwaarden bedingen en bij Belgacom zijn er zelfs contracten van onbepaalde duur.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content