Weyts heeft daarvoor een opdracht toegekend aan Be-Mobile, een Vlaams bedrijf met jarenlange (internationale) ervaring op het vlak van intelligente transportsystemen (ITS) en filebestrijding.

Het wegennet in de Vlaamse Rand rond Brussel kreunt al jaren onder filedruk en sluipverkeer. Volgens minister Weyts is dat sluipverkeer 'een plaag' en weegt het op de leefbaarheid van de regio.

Om het probleem van het sluipverkeer in kaart te brengen en te objectiveren, heeft Weyts een contract gegund aan Be-Mobile. Dat bedrijf werkt met 'Floating Car Data', een technologie waarbij signalen van smartphones en gps-toestellen worden gebruikt om verkeersstromen op te volgen.

Weyts: 'De gegevens worden anoniem opgepikt en dienen enkel om het totaalplaatje te maken van het hele wegennet. Ondoordachte ingrepen worden zo vermeden'.

Bedoeling is dat Be-Mobile niet alleen nulmetingen verricht om de huidige toestand in kaart te brengen, maar ook de impact van latere ingrepen onderzoekt. De eerste metingen zijn voor eind dit jaar met als eerste focus de directe omgeving van de luchthaven. (Belga/MI)

Weyts heeft daarvoor een opdracht toegekend aan Be-Mobile, een Vlaams bedrijf met jarenlange (internationale) ervaring op het vlak van intelligente transportsystemen (ITS) en filebestrijding.Het wegennet in de Vlaamse Rand rond Brussel kreunt al jaren onder filedruk en sluipverkeer. Volgens minister Weyts is dat sluipverkeer 'een plaag' en weegt het op de leefbaarheid van de regio. Om het probleem van het sluipverkeer in kaart te brengen en te objectiveren, heeft Weyts een contract gegund aan Be-Mobile. Dat bedrijf werkt met 'Floating Car Data', een technologie waarbij signalen van smartphones en gps-toestellen worden gebruikt om verkeersstromen op te volgen. Weyts: 'De gegevens worden anoniem opgepikt en dienen enkel om het totaalplaatje te maken van het hele wegennet. Ondoordachte ingrepen worden zo vermeden'. Bedoeling is dat Be-Mobile niet alleen nulmetingen verricht om de huidige toestand in kaart te brengen, maar ook de impact van latere ingrepen onderzoekt. De eerste metingen zijn voor eind dit jaar met als eerste focus de directe omgeving van de luchthaven. (Belga/MI)