Wie koopt BlackBerry?

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Zowel Amazon, Nokia als Microsoft hebben de voorbije maanden met het idee gespeeld om RIM in te lijven.

Zowel Amazon, Nokia als Microsoft hebben de voorbije maanden met het idee gespeeld om BlackBerry-bouwer Research In Motion (RIM) in te lijven. Nokia en Microsoft wilden samen een bod uitbrengen, Amazon schakelde een zakenbank in om een eventuele overname te onderzoeken. Research In Motion staat al een tijdje onder druk. Sinds juni 2008 verloor het aandeel 80 procent van zijn waarde, waarvan 50 procent in 2011. Wat de producent van smartphones de das omgedaan heeft, is de te trage lancering van nieuwe toestellen, het te beperkte aantal beschikbare mobiele applicaties, en het zo goed als volledig ontbreken van apparaten die gewone consumenten aanspreken.

“RIM is stuk, en als co-ceo’s Jim Balsillie en Mike Lazaridis de brokken niet kunnen lijmen, dan is het beter om het bedrijf te verkopen”, zo klonk de niet mis te verstane oproep van aandeelhouder Jaguar Financial een tijdje geleden. Dat bedrijf is het stilaan beu om te zien hoe de maker van de ooit zo populaire BlackBerry van de regen in de drop belandt, en steeds irrelevanter wordt.

Amazon was één van de eerste spelers die interesse toonde in een overname. Dat Amerikaanse cloudpionier nam enkele maanden geleden een zakenbank onder de arm om een eventuele overname te onderzoeken, maar liet na om een officieel bod uit te brengen. Intussen zou de aanvankelijke interesse trouwens al helemaal weggeëbd zijn.

Een andere overnamekandidaat was en is het duo Nokia-Microsoft, zo schrijft The Wall Street Journal. Nokia kroop met sommige modellen trouwens al erg dicht aan tegen klassieke BlackBerry-ontwerpen.

De huidige status van de gesprekken tussen Nokia-Microsoft en Research In Motion is nog onbekend, maar het management van de Canadese smartphonefabrikant zou wel al aangegeven hebben niet te willen verkopen voor hun bedrijf in rustigere wateren is aanbeland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content