Wifi brengt bezoekersstroom Jumping Antwerpen in kaart

© Belga
Pieterjan Van Leemputten

De Jumping Antwerpen gaat analyseren hoe zijn bezoekers bewegen met behulp van wifi-antennes.

De Jumping Antwerpen gaat analyseren hoe zijn bezoekers bewegen met behulp van wifi-antennes.

De vierdaagse begint vandaag en loopt gedurende vier dagen aan de Rijnkaai in Antwerpen. Met behulp van analysesoftware wordt daarbij opgevolgd hoe de naar schatting twintigduizend bezoekers zich verplaatsen.

Voor die opzet worden er zestien wifi-antennes geplaatst die elk 512 simultane connecties kunnen verwerken. De analyse gebeurt zo goed als in real time, met gegevens na een paar minuten. De implementatie gebeurt door de Carya Group dat zijn eigen wifi-oplossing combineert met Kiana Analytics software. Het is niet de eerste keer dat het bedrijf dit toepast, maar wel de eerste keer dat het op een grootschalig event gebeurt.

Wouter Dams, IT-manager van Carya Group ziet dit als een toepassing waarbij de verwerking van big data kan worden gebruikt om vragen van klanten te beantwoorden. Wel benadrukt hij dat bezoekers anoniem worden gevolgd. De wifi-antennes merken uw smartphone op, maar gaan geen persoonlijke gegevens bijhouden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content