Wordt een jarenlang iMessage-probleem eindelijk door Apple opgelost?
Er is al jarenlang een probleem met iMessage, dat maakt dat ex-iPhonegebruikers bepaalde sms’jes niet aankrijgen. Pas nadat er vorige week een groepsrechtszaak omtrent dit probleem aangespannen werd tegen Apple, schiet het bedrijf in actie.
Apple lijkt te denken dat een iPhone-gebruiker nooit nog wil overstappen op een smartphone van een ander merk. Al sinds 2011 – toen iOS 5 gelanceerd werd – is er een probleem waarbij een ex-iPhone-klant bepaalde sms’jes (verstuurd door iPhone-gebruikers) nooit aankrijgt, omdat deze berichtjes als iMessages verstuurd worden en niet als reguliere tekstberichten. Zulke iMessages komen natuurlijk niet aan op een toestel zonder iOS-software.
Jarenlang heeft Apple nagelaten dit probleem op te lossen. Er was blijkbaar een groepsrechtszaak tegen de technologiereus nodig (die vorige week werd aangespannen in Californië) om het een en ander in een stroomversnelling te brengen. Plots erkent Apple de bug, en belooft het een oplossing.
“We hebben zopas een bug in de iMessage-servers opgelost, en er wordt er nog één gefixt in een toekomstige software-update”, verklaart Apple aan de onafhankelijke technologiesite Re/Code.
Vermoedelijk doelt Apple hier op iOS 7.1.2, een update die naar verluidt op korte termijn beschikbaar komt.
In de tussentijd doen gebruikers er goed aan iMessage uit te schakelen op hun iPhone en het telefoonnummer te verwijderen op andere Apple-apparaten alvorens een smartphone van een andere fabrikant te kopen. Al is dit nog altijd geen absolute garantie op succes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier