Xerox scanprobleem ook bij beste resolutie

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Blijkbaar kunnen Xerox scanners in multifunctionele systemen ook bij de geadviseerde resolutie cijfers in documenten wijzigen.

Nadat de Duitse onderzoeker D. Kriesel de scanproblemen met Xerox multifunctionele toestellen meldde, en Xerox die bevestigde, adviseerde het bedrijf om de scanresoluties terug in te stellen op de hoogste resolutie. Nu blijkt evenwel het probleem zich ook bij die resolutie te kunnen voordoen, zoals een update van Xerox erkent. “Na bijkomende testen van de scanfunctie, hebben we vastgesteld dat de fabrieksinstelling van ‘quality/size’ in zo’n eenheid en de hoogste ‘modes’ het probleem van cijferverwisseling in moeilijke documenten (“stress documents”) niet geheel lenigen,” staat te lezen. De oplossing biedt beterschap, maar door een softwarefout kunnen toch nog verwisselingen voorkomen. “We gaan onvermoeibaar door met de ontwikkeling van een softwarepatch,” aldus Xerox. Voorts benadrukt het bedrijf dat het probleem ‘stress documents’ betreft, zoals documenten met kleine lettertekens, of moeilijk leesbare documenten. Bij de update bevindt zich ook een ‘vraag & antwoordenlijst’, met onder meer de lijst van getroffen multifunctionele systemen.

Non-Xerox

In een update van D. Kriesel overloopt de onderzoeker nogmaals het hele probleem, om in de laatste paragraaf dan de vraag te stellen of dit probleem “meer is dan een probleem [alleen] voor Xerox?” En zijn antwoord stelt weinig gerust: “Ik denk het wel, ja. Jbig2 is een krachtige compressiestandaard, maar hij kan behoorlijk gevaarlijk zijn indien fout gebruikt, zoals we constateren.” Om te eindigen met “dit zou makkelijk ook met niet-Xerox toestellen kunnen gebeuren.” Er zijn evenwel hiervan geen voorbeelden gekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content