Eind dit jaar brengt Software AG een nieuwe versie van zijn Tamino XML Server op de markt. Het Duitse softwarebedrijf hoopt zijn XML database met versie 4.1 dezelfde geloofwaardigheid te bezorgen als relationale databases.
Volgens analist Ted Friedman van Gartner hebben XML databases nog maar weinig aanvaarding gevonden in de markt. Nog tot 2005 verwacht Gartner een erg beperkte groei. Marktonderzoeker IDC Research daarentegen voorspelt een grote groei en een markt van 600 miljoen dollar tegen 2006. Vice President Product Marketing Schalk Viljoen van Software AG denkt dat de waarheid ergens in het midden ligt, ondermeer omdat Gartner na alle overdreven voorspellingen van twee-drie jaar geleden een stuk conservatiever geworden is. Hij geeft toe dat ook zijn bedrijf de markt voor XML servers overschatte toen Tamino drie jaar geleden gelanceerd werd. We dachten een tweede Oracle in handen te hebben, zegt Viljoen met pretlichtjes in de ogen. We dachten mee te gaan op de golf van XML, en gingen er van uit dat er meteen een grote nood zou zijn aan opslag van XML-documenten. Alleen werd XML blijkbaar in de eerste plaats gebruikt voor integratiedoeleinden, en als content management systeem. Volgens Viljoen begint de vraag naar opslag nu wel toe te nemen. En vergeet niet dat we nu al 500 klanten hebben, die Tamino echt gebruiken, en niet alleen in proefprojecten. Als voorbeeld citeert hij ondermeer Daimler Chrysler, dat vervolgens meehielp de database ook bij BMW te slijten. In de farmaceutische sector beschikt Tamino eveneens over de nodige referenties, zoals Novartis en BASF. Op die manier hoopt Software AG de ene na de andere verticale sector te veroveren.Software AG richt zich overigens niet alleen tot zijn bestaande Natural- en Adabas-klanten. Veertig procent van de Taminoklanten hadden eerder nooit iets bij ons gekocht, zegt Viljoen trots. Reden genoeg voor Software AG om gesplitste verkoopsploegen te zetten op de traditionele producten en op de nieuwe producten, zoals de EntireX-integratie omgeving en de Tamino XML-database. Volgens Viljoen telt het bedrijf drie soorten concurrenten. Enerzijds zijn er de content management systemen waarin ook XML-documenten opgeslagen worden, anderzijds databaseleveranciers. Daaronder bevinden zich met name de leveranciers van relationele databases zoals Oracle, IBM en Microsoft. Aan de andere kant van het databasegebeuren zijn er de overige leveranciers van XML-databases zoals eXcelon (overgenomen door Progress) en Ixiasoft. Met een aandeel van bijna 50% in de markt voor XML-servers moet Software AG deze laatsten niet meteen vrezen. Bovendien hebben hun producten niet de maturiteit die Software AG dank zij zijn Adabas-verleden wel kan bieden. Verder hebben we een sterke consultancy organisatie, die de klant voor problemen moet behoeden. Schalk Viljoen beaamt de kritiek die Mike Stonebraker (zie ook p. 6) op XLM-databases heeft. Je moet gewoon de flexibiliteit beperken, zegt Viljoen. Ook in het verleden hebben wij daar al eens fouten tegen gemaakt.Hoewel een volgende grote nieuwe versie van Tamino pas voor eind volgend jaar gepland is, zal Software AG een aantal vernieuwingen blijven toevoegen. Zo wil het tegen de CeBIT beurs uitpakken met mobiele toepassingen van XML databases. Mobiliteit is de volgende eis van grote bedrijfstoepassingen, leerde onderzoek dat Viljoen liet verrichten. Vooral de ondersteuning van personeelsleden die de hele dag op de weg zijn en de verkoopteams staat bovenaan het lijstje. Voor deze toepassingen sloot Software AG een overeenkomst met het kleine Amerikaanse bedrijf Covigo, dat Software AG uit de nood hielp met een gebruikersinterface. In een mobiel project verkoop je geen producten, maar een totaaloplossing, met heel veel dienstverlening bij, weet Viljoen.