YouTube minder hysterisch over ‘ongepaste’ filmpjes
YouTube gaat zijn advertentie-algoritme aanpassen om terug meer filmpjes toe te laten. Het nieuwe algoritme komt er na klachten van de contentmakers over een ‘adpocalypse’.
Volgens YouTube zal het systeem om ‘ongepaste’ content aan te geven nu minder snel een filmpje als fout bestempelen. De voorbije maanden klaagden veel gebruikers, en dan vooral makers, over het algoritme, dat bijzonder streng lijkt te zijn en ook brave filmpjes automatisch als ‘niet voor adverteerders’ aanduidt. Die filmpjes kunnen vervolgens geen advertenties tonen, en leveren dus ook geen inkomsten voor de makers ervan. Het nieuwe algoritme zou dichter moeten aanleunen bij YouTube’s richtlijnen. Volgens Youtube gaat met het nieuwe algoritme dertig procent minder filmpjes aanduiden als ‘ongepast’ en zullen er zo ‘miljoenen video’s’ terug van advertenties kunnen worden voorzien.
Het bedrijf baseert het algoritme op bijna drie maanden aan menselijke reviews, waardoor het aantal valse positieven naar beneden zou moeten gaan. YouTube filmpjesmakers begonnen in de lente al te spreken over een ‘adpocalypse’, nadat velen van hen hun filmpjes zagen aangeduid als ‘niet gepast voor adverteerders’. Het bedrijf probeert sindsdien om het vertrouwen terug te winnen door het systeem transparanter te maken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier