YouTube sust adverteerders en ongeruste ouders met extra moderatoren
YouTube benadrukt opnieuw dat het maatregelen neemt om ongepaste video’s snel te verwijderen. Het wil daarom extra moderatoren en machine learning inschakelen.
De videosite van Google ligt al enkele weken onder vuur na klachten over kindervideo’s die ongepaste reclame tonen, maar ook ongepaste video’s die opduiken in een automatische of door gebruikers opgestelde afspeellijst. Ook de commentaarsectie bevatte meer dan eens reacties die ongepast waren voor jonge gebruikers. Dat zorgde er onder meer voor dat adverteerders zoals Adidas en Deutsche Bank niet langer wilden adverteren bij het bedrijf.
In een reactie daarop kwam YouTube vorige week al met de melding dat het 150.000 video’s 50.000 kanalen die valselijk als kindvriendelijk stonden aangeduid heeft verwijderd. Deze week zegt ceo Susan Wojcicki dat het bedrijf sinds juni bijna 2 miljoen video’s heeft gecontroleerd, nieuwe regels rond commentaren opstelt en inzet op machine learning om de video’s sneller te identificeren.
Tegelijk wil het volgend jaar meer dan 10.000 mensen in dienst hebben om video’s te controleren. Hoeveel dat er vandaag zijn is niet bekend.
Machine Learning
Volgens Wojcicki wil het bedrijf menselijke moderatoren inzetten die tegelijk ook zelflerende algoritmes trainen. Zo worden video’s met extreme beelden vandaag vijf keer sneller ontdekt en wordt 70 procent binnen de acht uur offline gehaald.
“We ondernemen deze stappen omdat het de juiste keuze is”, zegt Wojcicki in een mededeling. Dat is weliswaar met een korrel zout te nemen. Zo deed YouTube weinig tot geen controle op video’s in het verleden. Het is pas nu adverteerders, de rechtstreekse inkomstenbron van YouTube, zich terugtrekken dat het bedrijf zich geroepen voelt om maatregelen te nemen.
Zo nam het bedrijf, intussen bijna tien jaar geleden, (beperkte) maatregelen tegen illegaal geuploade muzieknummers pas nadat er juridische klachten kwamen van de platenlabels. En werd er pas actie ondernomen tegen video’s van terreurgroepen nadat er controverse rond kwam.
Ook de hetze rond kindervideo’s heeft YouTube in dat opzicht zelf gezocht door jarenlang grotendeels te vertrouwen op user generated content zonder al te veel controle. Maar nu blijkt dat die gebruikers al eens foute dingen op het internet durven zetten, en vooral dat adverteerders daar liever hun merk niet mee willen associëren, besluit YouTube dat het tijd is om ouders van YouTubende kinderen wat meer gemoedsrust te geven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier