“Zonder overheidssteun had men ons kapotgemaakt”

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Deezer begint deze week aan de wereldwijde uitrol van zijn muziekplatform. Op termijn is het de bedoeling om in niet minder dan 200 landen aanwezig te zijn. Ceo Axel Dauchez gaf tijdens LeWeb in Parijs meer tekst en uitleg bij zijn internationale expansieplannen. “Zonder steun van de overheid had de muzieksector ons kapot gemaakt”, vertelde hij aan Data News.

Deezer begint deze week aan de wereldwijde uitrol van zijn muziekplatform. Op termijn is het de bedoeling om in niet minder dan 200 landen aanwezig te zijn. Ceo Axel Dauchez gaf tijdens LeWeb in Parijs meer tekst en uitleg bij zijn internationale expansieplannen. “Zonder steun van de overheid had de muzieksector ons kapot gemaakt”, vertelde hij aan Data News.

Dauchez mikt op 900 miljoen smartphonegebruikers wereldwijd. De VS en Japan worden overgeslagen, omdat de markt daar verzadigd zou zijn, en “omdat het gemakkelijker onderhandelen is met de platenlabels als je geen interesse toont in de rechten voor de VS.” Partnerships met sterke lokale telco’s (zoals met Belgacom in België) moeten het bedrijf helpen om snel een kritische massa te bereiken, en om beter te kunnen concurreren met die andere streamingdienst, het erg populaire Spotify.

Deezer biedt dertien miljoen songs aan volgens drie modellen. Wie dat wil, kan beperkt gratis luisteren, maar niet langer dan dertig seconden per song. Een maandabonnement voor de pc kost 4,99 euro (Premium), en voor 9,99 euro (Premium Plus) kan de muziek ook beluisterd worden via de smartphone of de tablet. Met Premium Plus kunnen playlists ook offline beluisterd worden. Belgacom biedt Deezer sinds deze week ‘gratis’ aan in haar Generation packs (Premium en Premium Plus).

Dankzij het partnership met Orange kon Deezer op enkele jaren tijd 20 miljoen gebruikers aantrekken in Frankrijk. Of het platform even succesvol kan zijn in de andere landen waarin het gelanceerd wordt, is nog maar de vraag. Spotify heeft de voorbije jaren een stevige internationale reputatie opgebouwd, en je hoeft maar naar Facebook te kijken om te merken dat de Zweden ook in België erg populair zijn.

Data News kon even praten met Axel Dauchez tijdens LeWeb, en vroeg hem hoe hij zich wil onderscheiden van de concurrentie.

Axel Dauchez: “Alleen al het feit dat we onze site zo gebouwd hebben dat we hem meteen in honderd landen kunnen uitrollen, onderscheidt ons van de anderen. De muzieksector haalt 80 procent van zijn omzet uit zeven landen, wat wil zeggen dat er nog wel wat potentieel zit in de ‘onontgonnen gebieden’. Ik zie Spotify dan ook niet echt als een concurrent. iTunes (dat in 30 landen aanwezig is, nvdr.) en piraterij zijn veel grotere bedreigingen.

U maakt zich sterk dat uw partnership met Facebook uniek is, maar ook Spotify is al erg aanwezig op het platform van Marc Zuckerberg. Dauchez: “Klopt, maar Spotify is momenteel maar beschikbaar in 8 landen. Niet in Rusland, niet in Azië, noch in Latijns-Amerika. Overigens heeft Facebook afspraken gemaakt met verschillende streamingdiensten, in heel wat landen. Maar de enige dienst die wereldwijd beschikbaar zal zijn in 200 landen, is Deezer. En Facebook is onze exclusieve partner in die 200 landen. Zo is onze overeenkomst met Zuckerberg toch iets uniek.”

Waarom de partnerships met telco’s als Belgacom en Orange?
Dauchez: “Facebook is een geweldige tool om viral te gaan, maar uiteindelijk bereik je maar een beperkt publiek, je kan geen kritische massa opbouwen via dat platform. Zo’n kritische massa heb je pas als één op de tien vrienden je dienst gebruikt. Voor zo’n resultaat heb je een sterke partner nodig. Orange heeft ons idee helpen verkopen in Frankrijk. Aanvankelijk begrepen de mensen dat niet, een streamingservice. Maar toen ze het geprobeerd hadden, waren ze meteen verkocht. Mond-op-mond reclame deed de rest.”

“Om ook in andere landen een kritische massa te kunnen bereiken, zoeken we ook daar naar een sterke telecompartner. Bij jullie is het Belgacom, toch de sterkste partner die je kan hebben in België, en in het Verenigd Koninkrijk is het Everything Everywhere. Binnen enkele weken zullen we nog tien andere partnerships aankondigen.”

U vertelde op LeWeb dat het moeilijk werken is met telco’s. Wat bedoelt u daar juist mee? Dauchez: “Het is als kleine garnaal gewoon erg moeilijk om een goeie deal te kunnen onderhandelen met mastodonten zoals Orange en Belgacom, en dan laat ik de grote platenlabels nog even buiten beschouwing. Maar als je kijkt naar het resultaat in Frankrijk, dan hebben we het toch niet zo slecht gedaan (lacht).”

“Dit gezegd zijnde, mogen we van geluk spreken dat de overheid een handje toegestoken heeft. Voormalig Minister van Cultuur Jacques Toubon heeft ons goed geholpen met Deezer. Zonder zijn steun waren we allicht in de pan gehakt door de labels. In België worden tech start-ups toch ook ondersteund door de overheid? Wel dan.”

Hoe zit het met de openheid van uw platform? Rond Spotify ontstaat een ecosysteem van apps, rond Deezer blijft het stil. Dauchez: “Niet akkoord. We hebben al een open API, en binnen enkele weken gaan we die API herlanceren, met de uitdrukkelijke bedoeling dat ontwikkelaars wereldwijd apps zullen kunnen schrijven voor Deezer.”

“Bovendien is Spotify een gesloten ecosysteem, vergeet dat niet. Dat bedrijf gaat Apple achterna. Met Deezer kijken we eerder naar de openheid van Android. Bij ons moet je niet zo nodig IN het ecosysteem blijven. We trekken Deezer helemaal open.”

www.deezer.com


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content