Door het defect is het speciale snelheids­regime er niet van kracht en mag er gewoon 50 of 70 kilometer per uur gereden worden, af­hankelijk van eerdere verkeersborden.

"Enkele borden hebben we vanop afstand kunnen resetten, maar het grootste deel moet manueel worden hersteld. Daarvoor moeten onze mensen bord per bord afgaan, wat uiteraard veel werk is", zegt Veva Da­niëls, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. "We hopen dat we tegen eind september alles terug kunnen normaliseren."

Volgens cijfers van IT- bedrijf Ixor waren er twee jaar geleden zo'n 2.000 variabele zone 30-borden in Vlaanderen. Of die ook allemaal problemen hebben ondervonden, is niet duidelijk.

Door het defect is het speciale snelheids­regime er niet van kracht en mag er gewoon 50 of 70 kilometer per uur gereden worden, af­hankelijk van eerdere verkeersborden. "Enkele borden hebben we vanop afstand kunnen resetten, maar het grootste deel moet manueel worden hersteld. Daarvoor moeten onze mensen bord per bord afgaan, wat uiteraard veel werk is", zegt Veva Da­niëls, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. "We hopen dat we tegen eind september alles terug kunnen normaliseren." Volgens cijfers van IT- bedrijf Ixor waren er twee jaar geleden zo'n 2.000 variabele zone 30-borden in Vlaanderen. Of die ook allemaal problemen hebben ondervonden, is niet duidelijk.