Zoon Jo Lernout wint Europese technologieprijs

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

MiiaTech, het nieuwe bedrijfje van Stephen Lernout, heeft een prestigieuze technologieprijs gewonnen op de HR Technology Europe Conference in Amsterdam. MiiaTech bouwt software die query’s semantisch ontleedt, waardoor er sneller en juister naar informatie kan gezocht worden. Het product dat de iTalent Award 2011 in de wacht sleepte, is de Goldfish-software van MiiaTech, een applicatie die het mogelijk maakt om vacatures sneller en correcter te linken aan interessante kandidaten. “De huidige softwaresystemen werken allemaal met keyword search”, zegt Stephen Lernout, “maar de resultaten van een dergelijke zoekopdracht zijn beperkt.”

MiiaTech, het nieuwe bedrijfje van Stephen Lernout, heeft een prestigieuze technologieprijs gewonnen op de HR Technology Europe Conference in Amsterdam. MiiaTech bouwt software die query’s semantisch ontleedt, waardoor er sneller en juister naar informatie kan gezocht worden. Het product dat de iTalent Award 2011 in de wacht sleepte, is de Goldfish-software van MiiaTech, een applicatie die het mogelijk maakt om vacatures sneller en correcter te linken aan interessante kandidaten. “De huidige softwaresystemen werken allemaal met keyword search”, zegt Stephen Lernout, “maar de resultaten van een dergelijke zoekopdracht zijn beperkt.”

“Goldfish daarentegen, maakt een semantische analyse van zowel de cv’s als de jobprofielen, en houdt daarbij rekening met relevante werkervaring en andere context gebonden elementen”, klinkt het. “Het resultaat is een accuratere ‘matching’ in de zoektocht naar de juiste kandidaat. Die matching is ook taalonafhankelijk. Je kan je vraag met andere woorden in het Nederlands stellen, en het systeem zal voor jou ook in anderstalige databestanden gaan zoeken.”

GoldFish is gebaseerd op de ‘Tautona’-oplossing van MiiaTech, een natural language processing tool die query’s in een sql giet om ze daarna semantisch te ontleden. Daarbij wordt er niet alleen gekeken naar de zoektermen, maar ook naar de context. De software begrijpt hierdoor beter de betekenis van de gezochte informatie, wat zoveel wil zeggen als dat er in het zoekproces logischere verbanden kunnen worden gelegd. Bovendien kan er gezocht worden in gestructureerde en in ongestructureerde datasets.

Overigens probeert MiiaTech ook CRM-bedrijven warm te maken voor Tautona. “Bij het zoeken naar informatie in SAP-omgevingen, moet er ook een kloof gedicht worden tussen gestructureerde en ongestructureerde datasets, en wordt er ook vaak gewerkt in verschillende talen”, aldus nog de zoon van Jo Lernout.

“Met onze Tautona-tool kunnen we dus ook CRM toegankelijker maken. Heel wat grote spelers zijn intussen al naar ons komen luisteren. Met resultaat, want we hebben een deal op zak met een groot Amerikaans CRM-bedrijf. De uitrol is nog voorzien voor dit jaar.”

Doorbraak MiiaTech, dat zijn operationele hoofdkwartier in Brussel heeft (de holding is gevestigd in Hong Kong), werkt momenteel met een vijftiental mensen en kon naar eigen zeggen ‘een paar miljoen euro’ ophalen. “Tot nu toe konden we vooral Belgische investeerders aantrekken, maar we praten ook met durfkapitalisten. 2012 moet het jaar van onze doorbraak worden.”

GoldFish wordt aangeboden in een software as a service (SaaS)-formule, of kan geïnstalleerd worden op de servers van de klant. Volgens Lernout testen momenteel een tiental geïnteresseerde partijen de tool. “Vanuit analistenhoek krijgen we goede kritiek, en de erkenning van GoldFish in Amsterdam is de kers op de taart!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content