NMBS slachtoffer van cyberaanval (update)

© Belga
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het internetverkeer van vervoersmaatschappij NMBS is sinds woensdagavond zwaar verstoord door een distributed denial of service (DDoS)-aanval. Intussen zouden de meeste problemen wel van de baan zijn.

Heel wat reizigers ondervonden moeilijkheden bij het consulteren van de website van de NMBS en bij elektronische betalingen aan loketten, automaten, via de website en via de mobiele applicatie.

“Dit soort aanval zorgt er voor dat de internetverbinding overbelast geraakt”, legt woordvoerster Frieke Neyrinck uit. Het gaat dus niet om een aanval waarbij bijvoorbeeld gegevens gestolen kunnen worden.

Naar aanleiding van de storingen werd er ook geen supplement meer aangerekend aan reizigers die zonder vervoerbewijs de trein namen. Reizigers konden wel aan de loketten en aan de automaten waarbij dat mogelijk is, cash betalen voor hun ticket. Op de trein konden ze cash of met kredietkaart betalen.

“De IT- en cybersecurity mensen van de spoorwegen hebben er alles aan gedaan om deze aanval het hoofd te bieden”, aldus NMBS nog. “Hiervoor deden ze beroep op het federale cyber emergency team (CERT).

Intussen zouden de meeste problemen trouwens opgelost zijn. De betaalsystemen zouden terug normaal functioneren, enkel bij de biljetautomaten zouden er nog vertragingen optreden.

(Belga, FT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content