O-Pad

Een klein maar merkwaardig bericht onlangs in een populaire krant: ‘Computerhater Tobback aan de iPad’ (Het Laatste Nieuws , 4 februari 2011). De burgemeester van Leuven is ondertussen voorbij de 70 en dus van de generatie ‘before PC’.

Een klein maar merkwaardig bericht onlangs in een populaire krant: ‘Computerhater Tobback aan de iPad’ (Het Laatste Nieuws , 4 februari 2011). De burgemeester van Leuven is ondertussen voorbij de 70 en dus van de generatie ‘before PC’. Al die jaren liet hij de opmars van informatica aan zich voorbij gaan. Van hem is de boutade : ‘als alle auto’s zouden werken zoals een computer, zouden er veel auto’s langs de weg in panne staan’. Maar hij heeft met de aanschaf van een iPad nu toch de stap gezet in het digitale tijdperk. Om papier uit te sparen. Maar ook vanwege het gebruikscomfort : ‘als de iPad goed werkt, is het een zegen’, is zijn prille ervaring. En hij staat niet alleen.

Een schijnbaar herrezen Apple baas Steve Jobs stelde op 2 maart alvast de iPad2 voor. Dunner, lichter, in 2 kleurenversies (zwart én wit) en met een camera meer dan het succesproduct van 2010. De iPad behoort ongetwijfeld tot één van de meest succesvolle producten van Apple. Sinds de lancering in januari vorig jaar werden er al 15 miljoen stuks verkocht, het snelst verkopende IT-product ooit in termen van omzet. En dat heeft veel vandoen met het feit dat de iPad een totaal nieuwe productcategorie wist te creëren.

Al vorig jaar was duidelijk dat Apple met de iPad koos voor evolutie en niet voor revolutie in het digitale landschap. Het heeft bewust de brug willen slaan tussen de vertrouwde papieren wereld en de digitale wereld. Getuige het design dat het daarvoor gebruikt. Een agenda lijkt als een papieren agenda en bladeren doe je net als bij een echt boek of echte krant door de benedenhoek beet te nemen. Weg met dat vervelende ‘scrollen’. Het maakt de iPad voor sommige technologiefreaks ook wat ambigu: revolutionaire technologie in een traditioneel kleedje. Het liet een aantal ‘hardcore’ Apple fanaten zelfs wat verweesd en ontgoocheld achter : dit was voor hen niet veel meer dan een wat groot uitgevallen versie van de iPhone. Waar was de revolutie gebleven ?
Intussen kon geen enkele Apple volgeling het zich niet veroorloven om geen iPad te hebben. De kracht van een tribaal merk werd nog eens gedemonstreerd. Maar het wordt stilaan ook bevestigd dat Apple met de iPad niet zozeer de beproefde ‘early adopters’ heeft willen bekoren, maar een totaal nieuw marktsegment heeft willen aanboren. Zeg maar de grote, welstellende generatie van babyboomers, in de leeftijdscategorie van 50 tot 75 jaar. Een generatie waar de digitale kloof nog gaapt en het marktpotentieel dus bijzonder groot is. Een generatie die als geen ander ‘forever young’ als leitmotiv heeft. Maar die ook van merken verwacht dat zij zich aanpassen aan hun leefwereld en niet omgekeerd. En vooral : spreek ze in marketing nooit of te nimmer aan op hun leeftijd.

Vandaar ook dat het toestel zonder probleem aan een ‘premium’ prijs over de toonbank gaat, met ongekend hoge marges voor Apple (en zijn aandeelhouders). En vandaar ook een ongekend gebruiksvriendelijke interface voor de gebruiker. Iets waar in het verleden enkel de Wii van Nintendo toe in staat was : voor mensen van 7 én van 77 jaar, als het ware. Tot die conclusie komt intussen ook het gezaghebbende Franse CNRS, het Centre national de la recherche scientifique, na een diepgaand experiment bij een dertigtal senioren tussen 63 en 90 jaar bij het gebruik van hun tablet.

Blijkt dat wat jongeren ervaren als technologische beperkingen, de ouderen net als pluspunten van het toestel beschouwen. Jongeren omschrijven het toestel als te simpel en te weinig connecties mogelijk, ouderen prijzen het instant openen van applicaties met één handige vingertoets en de afwezigheid van draden. Bovendien vinden ze het positief dat ze de tablet in een natuurlijke pose kunnen gebruiken, zonder zware overlast voor de ogen of steeds hun hoofd te moeten opheffen. De iPad slaagt erin om de negatieve eigenschappen en obstakels tot gebruik van de pc te overbruggen. De leercurve van de iPad is ook korter dan deze van de pc. De testpersonen kunnen hun toestel ondertussen niet meer missen en gebruiken het om de krant of boeken te lezen, familiefoto’s te bekijken, allerlei handen (geheugen)spelletjes te spelen of podcasts te bekijken.

De toekomst van de iPad – en bij uitbreiding alle digitale technologie – is de babyboomgeneratie. Steve Jobs, zelf ook een babyboomer, heeft opnieuw geschiedenis geschreven. De toekomst is begonnen.

Fons Van Dyck is managing director bij Think BBDO Contact: fons.van.dyck@bbdo.be
Dit opiniestuk verscheen eerder in De Standaard, in de rubriek ‘De Kijk van Van Dyck’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content