Platform voor doktersafspraken Doctena krijgt 4,5 miljoen euro voorgeschreven

© Doctena
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Doctena, een Luxemburgs onlineplatform voor doktersafspraken, haalt 4,5 miljoen euro op bij enkele niet nader genoemde investeerders, business angels en crediteurs. Het verse kapitaal moet dienen om het platform snel verder uit te kunnen rollen binnen Europa.

Doctena werd opgericht in 2013 door de Luxemburger Patrick Kersten, met de uitdrukkelijke bedoeling om snel ook naar België te komen. Het platform vereenvoudigt en uniformiseert het maken van medische afspraken, en vermindert de werklast voor dokterspraktijken (die niet langer hun dagelijkse afspraken moeten managen).

Met behulp van een smartphone, een tablet of een pc kunnen patiënten een arts kiezen volgens specialisme, taal en praktijkgebied. Het platform geeft een overzicht van de tijdslots, waarop de patiënt vervolgens kan intekenen. De afspraak wordt geregistreerd en bijna onmiddellijk door de praktijk bevestigd.

“Ons platform is compatibel met de belangrijkste kalendersoftwarepakketten in verschillende lokale markten”, legt ceo Patrick Kersten uit. Dat is niet onbelangrijk, want moderne dokterspraktijken gebruiken vandaag al software om hun afspraken te managen.

“Het grote verschil met Doctena is dat wij uniformiseren”, knikt Kersten. “Je tandarts zal een ander platform gebruiken dan je huisdokter, maar vanuit Doctena kan je al die afspraken maken vanuit dezelfde gebruikersinterface.”

Early adopters

Doctena werd eerst in Luxemburg geïntroduceerd, en is nu ook in België en in Nederland beschikbaar. In zijn thuismarkt wordt het platform volgens Kersten door meer dan 15 procent van de artsen gebruikt, een percentage dat in bepaalde specialismen tot meer dan 30 procent zou oplopen.

“Dokters zijn alles behalve early adopters, maar we hebben ontdekt dat er zich een sterke virale groei inzet vanaf een aanvaardingspercentage van 15 procent”, klinkt het nog. “Doctena is een van de zeldzame tools die dit aanvaardingsniveau hebben bereikt.”

Dit gezegd zijnde, moet er in België nog heel wat gebeuren eer iedereen zomaar alle dokters uit de buurt kan terugvinden op het platform. Momenteel concentreert het bedrijfje zich vooral op de regio Brussel, en pas in een later stadium wordt er gefocust op Vlaanderen en Wallonië. Heel groot is de databank nog niet.

“Omdat België zo belangrijk is voor ons, hebben we het leeuwendeel van onze mensen wel in Brussel gestationeerd”, oppert Kersten, die beseft dat zijn platform maar kan werken als er voldoende zorgverleners op terug te vinden zijn. “In vergelijking met onze concurrenten hebben we een veel grotere commerciële ploeg aan het werk gezet. Begin volgend jaar werken er al 23 mensen voor Doctena.”

Kapers op de kust

Kerstens weet ook dat het snel zal moeten gaan, want er zijn kapers op de kust. In België is er al DocBook, dat vanuit Antwerpen opereert, en ook in Frankrijk en Nederland zijn er al meerdere start-ups die in dezelfde richting denken.

“Er is ook nog potentieel”, weet de ceo. “Momenteel wordt amper 3 procent van de doktersafspraken online gemaakt. En uit onderzoek blijkt dat 77 procent van de patiënten aangeeft dat ze hun afspraken liever online zouden maken, veranderen of annuleren.”

“Door in een vroeg stadium in verschillende markten actief te zijn hebben we ook al heel wat bijgeleerd over het werken in diverse nationale regelgevingskaders”, besluit de ondernemer. “De verschillen kunnen in het begin nogal intimiderend zijn. Onze ervaring met het werken met diverse instanties zal een belangrijke troef blijken te zijn tegenover onze concurrenten naarmate wij in 2016 naar andere Europese markten zullen uitbreiden.”

Doctena zal de opgehaalde fondsen (in totaal 6 miljoen euro waarvan 4,5 miljoen euro in deze ronde) gebruiken om zijn verkoopteams in bestaande markten nog fors uit te breiden en om actief te kunnen worden in andere Europese markten. Bovenaan de lijst staat Zwitserland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content