Puritanisme als Amerikaans internetexportproduct

Humo is zijn publicatierechten kwijt op zijn Facebook-pagina. Vorige donderdag plofte er een schrijven Facebook in de mailbox van het Vlaamse weekblad met de melding dat de Humo-actie Bol Het Af! niet strookt met de Facebook-regels.

Humo is zijn publicatierechten kwijt op zijn Facebook-pagina. Vorige donderdag plofte er een schrijven Facebook in de mailbox van het Vlaamse weekblad met de melding dat de Humo-actie Bol Het Af! niet strookt met de Facebook-regels.

Hoe lang het stekje van Humo op Facebook geblokkeerd blijft, is onbekend. Maar het is het zoveelste voorval in een lange rij van censuuracties van puriteinse Amerikaanse bedrijven zoals Facebook en Apple waar ook Europeanen het slachtoffer van zijn.

Vanaf de 16de eeuw dumpte Europa zijn godsdienstfanaten en puriteinen grotendeels overzees. Vandaag krijgen we ze via het internet terug. Met interest. Het wereldwijde succes van Apple’s iPhone, iPad en iTunes App Store verplicht ook Europese uitgevers om zich aan te passen aan het puritanisme van de Amerikanen. Toch als ze een graantje willen meepikken van dat succes. Meer dan een graantje zal het trouwens niet zijn, want Apple roomt sowieso dertig procent van de inkomsten af.

Maar het gaat verder. iPad-gebruikers moeten zich voegen naar de puriteinse Amerikaanse moraal. Gratuit geweld is geen probleem, maar zelfs het kleinste streepje bloot raakt niet door de Apple-censuur. De iPad is bijvoorbeeld een ideaal apparaat voor digitale strips. Belgische, Franse en Nederlandse uitgevers zouden wat graag op de iPad-kar springen.

“Ik heb in onze catalogus heel wat strips waarvan ik weet: via Apple gaat dit niet lukken,” zegt Johan Stuyck van uitgeverij Oogachtend (in De Standaard). De nieuwe strip Asem van Marc Legendre en Marcel Rouffa werd door Apple geweigerd. Er komt een blote borst voor in een cruciale scène. En dat kon niet. De uitgeverij ging in beroep en toen mocht de strip wel in de App Store… voor 17 jaar en ouder. Helaas, Asem is een strip over onbegrip en xenofobie bedoeld voor jongeren van 13- en 14-jaar.

Bloot kan niet, geldklopperij vormt geen probleem. Dat is namelijk gezond kapitalistisch. Smurf’s Village van het Japanse bedrijf CapCom Mobile is een superhit op iPhone. Je kunt het gratis downloaden. Maar al naar 30 seconden vraagt het spel je om geld: 3,99 dollar voor een emmer smurfbessen. Wat veel vooral jonge spelers niet beseffen is dat die 3,99 dollar van hun App Store-rekening verdwijnt. En het stopt daar niet. Een kruiwagen vol smurfbessen kost maar liefst 44,99 dollar. Je kunt op enkele minuten tijd tientallen dollars verspelen. Maar dat mag blijkbaar, want met geld verdienen – zelfs op kap van kinderen en idioten — is tenslotte niks mis? Apple is trouwens niet het enige Amerikaanse internetbedrijf dat zijn normen en waarden internationaal exporteert. Facebook is nog zo een geval. Ook daar tiert de censuur welig en worden onwetende of domme gebruikers tientallen dollars lichter gemaakt met onnozele spelletjes zoals Farmville.

Als Europeanen kunnen we dat allemaal heel erg vinden, maar het is ook een beetje onze eigen schuld. Wij hebben geen Apple’s, Google’s of Facebooken. Die zijn allemaal verkocht, of in de kiem gesmoord door een gebrek aan stimulering, beleid en/of innovatie. Ondertussen zitten we met de gebakken peren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content