Bereik WiFi-netwerk eenvoudig vergroten

Draadloze netwerken zijn sterk onderhevig aan storingen. Zeker netwerken die gebruikmaken van de 2,4 GHz-band. Een repeater, zoals Cisco’s Linksys RE1000 Wireless-N Range Extender, kan hier soelaas brengen.

De Linksys RE1000 Wireless-N Range Extender bouwt verder op het design van de eerder besproken Linksys E4200 Wireless-N Router. Het ‘zwevende’ voorpaneel is uitgevoerd in zwart en biedt plaats aan het Cisco-logo dat oplicht wanneer je het apparaat van stroom voorziet. De rest van het toestel is uitgevoerd in donkergrijs. De stroomplug op de achterzijde kan je desgewenst losklikken. Je kan dan een meegeleverde ‘Power connector cover’ plaatsen en het toestel aansluiten via de meegeleverde stroomkabel.

Technisch

De Linksys RE1000 Wireless-N Range Extender is compatibel met b/g/n wifi-apparaten en is werkzaam op de 2,4 GHz band. Om een optimale werking te bekomen adviseert Cisco om de RE1000 te gebruiken met een Wireless-N router. Het toestel ondersteunt geen 5 GHz en dat is uiteraard jammer. De Linksys RE1000 beschikt over twee interne antennes (2X2 zenden/ontvangen). Ook Quality of Service (QoS) wordt ondersteund, zodat bijvoorbeeld video, games en VoIP voorrang krijgen op het overige verkeer.

De computer die je gebruikt om de extender te installeren, moet draadloos met het netwerk verbonden zijn. De wizard zal je vervolgens vragen om de extender aan te sluiten op een stopcontact in de buurt van je computer en binnen het bereik van je draadloze netwerk. De definitieve locatie kan je na de installatie kiezen.

Bridge

Cisco heeft erg veel aandacht besteedt aan gebruiksvriendelijke hard- en software. De configuratie verloopt probleemloos. Je kan ook gebruikmaken van Wifi Protected Setup als je bestaande router of access point hiervoor geschikt is. In dat geval kan je de extender verbinden met je draadloze netwerk door te drukken op de WPS-knoppen van beide toestellen.

De Linksys RE1000 Wireless-N Range Extender kan gelijktijdig dienst doen als wireless bridge. Dit wil zeggen dat je de repeater ook kan gebruiken om een bedraad toestel te verbinden met het draadloze netwerk. Om deze functie te testen, sluiten we een Sonos ZonePlayer S5 aan op de Ethernet-poort op de Linksys RE1000. We hebben gedurende de hele test probleemloos en zonder haperingen kunnen luisteren naar onze favoriete muziek via de Sonos ZonePlayer S5. Uiteraard kan je ook andere toestellen als printers en game consoles aansluiten op de Linksys RE1000.

De Linksys RE1000 Wireless-N Range Extender is een zeer goede en eenvoudig te installeren repeater die helaas alleen op 2,4 GHz werkt. De configuratie is kinderspel dankzij de gebruiksvriendelijke wizard. Omdat het toestel ook dienst doet als wireless bridge kan je ook bekabelde apparaten verbinden met je draadloze netwerk. We kunnen deze gebruiksvriendelijke repeater dan ook warm aanbevelen.