Bewegingsgestuurd gamen

Mogelijk overweeg je voor Kerstmis of eindejaar een PlayStation 3 Move of Microsoft Kinect aan te schaffen. We zetten beide systemen naast elkaar.

In september lanceerde Sony de PlayStation 3 Move en in november bracht Microsoft zijn veelbesproken Kinect op de markt. Beide fabrikanten hebben daarbij de ambitie een innovatieve spelervaring te bieden. Of dat lukt, is uiteraard de vraag. Eén ding is alvast zeker: bewegen is de boodschap.

Controller

De PlayStation 3 Move bestaat uit drie onderdelen: de Eye-camera, de met een bol uitgeruste Motion Controller en de optionele Navigation Controller. Deze laatste bevat een deel van de knopjes van de normale controller, maar in principe kan je ook gewoon de linkerhelft van een standaard DualShock-controller gebruiken.

Met de Microsoft Kinect is een controller volledig overbodig, het enige dat je nodig hebt is je lichaam. Aan de basis van het systeem ligt de Kinect Sensor. Ook deze bevat een camera die belangrijke punten van je lichaam heel precies volgt. De bewegingen die jij uitvoert voor je televisie, worden dus exact overgenomen door je avatar in een spel.

Games

De Move-spellen die we tot nog toe hebben gezien, waren vrij basic. Demo’s hebben echter al aangetoond dat de PS3 Move nog heel wat meer in zijn mars heeft. Zo kan je twee Motion Controllers tegelijk hanteren en in sommige spellen zal een van die twee vervolgens dienstdoen als camera. Dat betekent dat je met je ene hand gewoon wijst in de richting dat je wil kijken, terwijl je je andere gebruikt voor interactie met de spelomgeving. First person shooters zouden zo wel eens heel meeslepend en interessant kunnen worden…

Momenteel komen er vooral sportgames, dansspellen en fitnessvarianten uit met Kinect-ondersteuning. In eerste instantie mikt Microsoft dus duidelijk op de casual gamers. Voor kinderen – en hun nooit uitgeputte energie – lijkt de Kinect ons inderdaad ideaal. Wij vragen ons echter af of er ook voor hardcore gamers spellen zullen uitkomen. Voorlopig zijn er ook geen Kinect-games waarbij je na een vermoeiende werkdag rustig in de zetel kan ploffen om je te ontspannen. Rechtstaand bewegen is een noodzaak en misschien dat dat na een tijdje wel zal vervelen?

Conclusie

Overweeg je voor eindejaar een PlayStation 3 Move of Microsoft Kinect aan te schaffen, dan zal je keuze vooral afhangen van het soort gamer dat je bent. Heb je kinderen – en zie je die liever wat meer bewegen in plaats van in de zetel te hangen – dan ga je het best voor een Kinect. Op voorwaarde dat je voldoende ruimte in je living hebt of er de mogelijkheid is meubels aan de kant te schuiven tenminste. Je moet namelijk 1,8 tot 3 meter van je televisie verwijderd staan en voldoende naar links en rechts kunnen bewegen. Door de nauwkeurigheid van de PS3 Move en aangekondigde titels lijkt dit voor doorgewinterde gamers dan weer een betere keuze. Al blijft het voorlopig nog even afwachten of spelontwikkelaars de nieuwe technologie zo goed kunnen verwerken dat ze er inderdaad hardcore gamers mee kunnen verbluffen…

Annick Claus