Fotograferen en filmen in 3D

Na Fujifilm biedt ook Panasonic een compactcamera waarmee je opnamen in 3D kan maken. We trokken op pad met de Panasonic Lumix DMC-3D1 voor een test.

Heb je geïnvesteerd in een 3D-tv, dan kan je tegenwoordig zelf zorgen voor 3D-content door met een 3D-camera foto’s en video’s op te nemen. Fujifilm biedt al geruime tijd een 3D-model: de FinePix Real 3D. En een hele tijd geleden testten we ook een smartphone met een 3D-camera, de LG Optimus 3D-Speed (LG-P920). Panasonic stapt nu ook in deze voorlopig nog nichemarkt met de Panasonic Lumix DMC-3D1, een 12 megapixel compactcamera die je grotendeels bedient met het 3,5-inch touchscherm.

Touch

Panasonics 3D-camera heeft een compact en strak ontwerp in een rechthoekige behuizing (108 x 58,5 x 24,1 mm). Hij is uitgerust met twee 25mm groothoeklenzen die worden beschermd door een lensdeksel dat over de hele breedte van de voorzijde loopt. Door het naar beneden te schuiven zet je de camera aan. De achterzijde van de Lumix DMX-3D1 wordt bijna helemaal in beslag genomen door het 3,5-inch (8,8 cm) lcd-scherm. Vermits de bediening vrijwel volledig gebeurt via het touchscherm, zit er nog slechts één schakelaar op de achterzijde waarmee je kunt kiezen tussen 3D- of 2D-opname.

Het maken van opnamen met de touchbediening van de Lumix is vergelijkbaar met de knoppenbediening bij andere compactcamera’s, alleen moet je in plaats van fysieke toetsen de aanraaktoetsen op het scherm gebruiken. De Lumix DMC-3D1 laat toe om twee extra pictogrammen links op het scherm te plaatsen door ze vanuit het menu te slepen. Wil je bijvoorbeeld controle over de Autofocus-keuze, witbalans of de ISO-waarde, dan kan je met deze pictogrammen sneller naar de instellingen ervan. Door het veelvuldig gebruik van het touchscherm, dat veel stroom verbruikt, is de batterij snel leeg, een nadeel dat ook smartphonegebruikers kennen. Een extra exemplaar is dus zeker geen overbodige luxe.

3D

Panasonic gebruikt de twee Lumix DC Vario lenzen (f/3.9-5.7) samen met de twee High Sensitivity MOS sensoren om een 3D-beeld te creëren. De lenzen en sensoren werken volkomen synchroon. Om de 2D-beelden op te nemen wordt enkel de linkerlens gebruikt (behalve bij de dubbelopname waarbij beide lenzen worden gebruikt om beelden te maken vanuit twee gezichtspunten). In 3D-modus kan de 3D1 opnemen in 16:9 of 4:3 beeldverhouding opnemen. De maximale resolutie bedraagt dan respectievelijk 6 en 8 megapixel. Het 3D-effect kan je met twee factoren vergroten of verkleinen, zodat er in totaal vijf 3D-standen zijn.

Helaas heb je geen enkel idee wat het verschil is tussen de standen vooraleer je de foto’s en video’s op een 3D-tv kan bekijken. Het touchscherm van de 3D1 biedt immers geen 3D weergave (in tegenstelling tot de Fuji 3D-camera of de LG 3D-smartphone). Daardoor heb je nooit het gevoel dat je in 3D opneemt. Tijdens het maken van een 3D-opname wordt het beeld van de rechterlens immers niet weergegeven op het scherm. Je krijgt dus een 2D-weergave te zien. De camera geeft middels een pictogram op het scherm een waarschuwing wanneer de 3D-opname is verstoord, bijvoorbeeld als de afstand tot het onderwerp te kort is.

Beeldkwaliteit

Het mag duidelijk zijn dat de 3D-camera het best samenwerkt met een toestel van hetzelfde merk. Helaas beschikten we niet over een Panasonic 3D-tv. We bekeken de beelden achtereenvolgens op een Philips, een Sony en een Samsung 3D-tv. De Philips toonde enkel de Jpeg-bestanden en de Sony herkende de stick niet. De Samsung 3D-tv had geen problemen met de Jpeg- en aanvullende MPO-bestanden. Het zijn die laatste die samen met het Jpeg-formaat zorgen voor het driedimensionale beeld. Het resultaat is een erg mooi dieptezicht en de verschillende niveau’s in het dieptezicht waren ook goed zichtbaar.

Een camera als de Lumix DMC-3D1 koop je uiteraard in de eerste plaats omwille van de 3D-opnamemogelijkheid. Nadeel is dat je geen enkel zicht hebt hoe die 3D-foto’s of video’s er gaan uitzien omdat het scherm van de camera enkel 2D-beelden toont. Maar uit onze test blijkt dat de beelden voldoende dieptezicht bieden. Als 2D-camera weet deze Lumix compactcamera ook te bekoren met een goede beeldkwaliteit en veel instelmogelijkheden. Al mag je dan geen hekel hebben aan touchbediening, want de 3D1 bedien je grotendeels via het aanraakgevoelige scherm. En je moet bereid zijn in je eurobuidel te tasten wil je foto’s en video’s opnemen in 3D, want 499 euro is toch een fors bedrag voor een compactcamera. Maar veel keuze heb je niet, want momenteel is Panasonic na Fuji de enige fabrikant die een 3D-compactcamera in het aanbod heeft.